Nemzetközi kapcsolatok

A magyarországi ERP szolgáltatók egyik dédelgetett álma, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat külföldön is értékesíteni tudják. De vajon mennyire egyszerű vagy bonyolult egy ilyen tevékenységet tető alá hozni?

 

Egy vállalatirányítási rendszer központi része, ahol minden összefut az a pénzügyi rész. Minden egyes országban, legyen az akár egy EU tagország más és más szabályok vonatkoznak a számlakibocsátásra, az előleg kezelésre a pénztár vagy akár a bankkivonatok nyilvántartására, nem beszélve a könyvelésről. Tehát a rendszert mindeképpen át kell szabni a helyi törvényi szabályozásnak megfelelően. Az ERP rendszerek "szakmai moduljai" (pl. szerviz modul, jármű értékesítés, bérautó modul, stb.) viszont nagy részt változtatás nélkül használhatóak akár külföldön is, hiszen nagy valószínűséggel ezekben kevesebb eltérés mutatkozik, mint a számlázásban, de természetesen ezekben a modulokban is szükséges néhány változtatást tenni, amennyiben szükséges.

 

Fontos, hogy a külföldi országban is a megfelelő célcsoporotot válasszuk ki, akiknek a termékünket, szolgáltatásainkat értékesíteni szeretnénk. Amennyiben elsősorban autókereskedelmi piacra szállítunk, akkor külföldön is az autókereskedőket célozzuk meg a termék értékesítése kapcsán. Sőt ha a magyarországi piacon már egy teljes márka a rendszerünket választotta, akkor nem árt ezt a konkrét márkát "megtámadni" egy értékesítési kampánnyal. Ha a termékeink, szolgáltatásaink magyarországi célcsoportjai a kis és középvállalkozások, akkor külföldön is náluk kilincseljünk.

 

De egy éppen ERP rendszert bevezető cég miért is választana egy külföldi céget partneréül, amikor valószínűleg hasonló szolgáltatásokat kaphat az adott országban is? Erre nagyon nehéz választ adni, de talán a következő felsorolás segíthet:

  • az adott országban még nincs annyira kialakult ERP piac, mint Magyarországon, de az igény már felmerült a szolgáltatásra
  • az adott országban és Magyarországon is lehetnek olyan cégek, amelyek közös központi felügyelet alatt állnak, és Magyarországon már sikeres ERP bevezetésen estek át a cégek, így kézenfekvő, hogy ugyanazon felügyelet alatt álló külföldi cégeknél is megtörténjen az adott ERP bevezetése
  • anya-leányvállalatok kapcsán

 

A külföldre történő ERP szolgáltatásnak azonban nagyon sok buktatója is lehet:

  • hibásan felmért piac egyértelmű buktatója lehet a projekteknek
  • ha a nagy üzlet reményében előre nagy mértékű programozások történnek, majd az üzlet nem sikerül, akkor egy ilyen projekt a cég bezárását is eredményezheti
  • én fontosnak tartom, hogy a külföldi telepítésekhez helyi személyzetet használjunk, ezért nem árt egy "partner cég" segítségét igénybe venni, ne próbáljunk saját magunk ott lenni a piacon
  • ha szükséges a partner céget vonjuk be erősebben és akár már egy meglévő ERP szolgáltatót válasszunk, akinek a pénzügyi moduljait fogjuk használni, így interfészelve a 2 rendszert (magyarországi, külföldi) a bevezetéshez

 

Mivel külföldre vinni egy vállalatirányítási rendszert nagyon nagy kockázatot rejt, ezért a legtöbb szolgáltatónak csak álma marad, de néhányan megpróbálják, és néhányan még sikeresek is tudnak lenni egy ilyen projektben. De a bevezetés után felmerülnek további kérdések, amelyek a szakmai tanácsadásra vonatkoznak, ki és hogyan fogja supportálni a rendszert? Én ezért is tartom fontosnak egy helyi partner céggel történő szoros együttműködést, ha csak egyedül akarjuk lefölözni a piacot, az biztos nem (vagy csak nagyon nehezen) fog sikerülni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr311399537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása