QR kód vs Vonalkód

A sok okostelefonozás mellett már biztos mindenki találkozott a QR kóddal. De vajon mindenki tudja-e, hogy mi a különbség a QR kód és a vonalkód között? Miért nem vonalkódot használunk, miért van szükség most QR kódra? Megpróbálom elmondani.

Először is kezdjük a vonalkóddal. A vonalkód egy optikailag leolvasható kód, amely valamilyen információt tartalmaz. A vonalkód sötét és világos függőleges vonalakból áll, amelyek vastagsága eltérhet.

Először vonalkódot 1974-ben az USA-ban használtak. Magyarországon 1990 óta terjedt el nagy méretekben. Azt is kevesen tudják, hogy vonalkód esetén nem a fekete vonalaknak van jelentősége, hanem a köztül lévő fehér távolságoknak. Ez alapján tudja a leolvasó készülék meghatározni az információt, amit a vonalkód tartalmaz. Többféle kódolása van, de ami lényeges a vonalkóddal kapcsolatban, hogy a vonalkód számokat tartalmaz, és ez a számsor tartalmazza az információt, például gyártó ország, forgalmazó, cikkszám, stb. Ez a megfeleltetés úgy működik, hogy abba az adatbázisba ahová a vonalkód beolvasásra kerül a vonalkód megfelelő számai bizonyos információt tartalmaznak, például ha az első karakter 0, akkor belföldi a gyártó ha 1, akkor külföldi (ezt most csak én találtam ki, tehát ez nem igazá általánosságban).

És mivel a vonalkód csak számokat és abból is korlátosat tud tárolni (mivel nem lehet végtelen hosszú, mert azt már nem tudja az olvasó készülék leolvasni) így máris tudjuk mi a hátránya, kevés információt tud tárolni.

Mi a helyzet a QR kóddal? A QR kód a vonalkódhoz képest sokkal fiatalabb, a QR kódot 1994-ben fejlesztették ki (Quick Response).

Egy nagyon jó tulajdonsága a kódnak, hogy a sarkokban található négyzetek miatt könnyű szkennelni, illetve bármilyen szögből beazonosítható a kód. Ami miatt egyre elterjedtebb, hogy sokkal több információ tárolható egy ekkora felületen, mint a vonalkódon. Például 7089 szám tárolható rajta, ha csak számokat akarunk tárolni. Betűkből 4296 fér el a kódon. Nem csoda hát, hogy ennyire kezd elterjedni. Japábanban már ott tart az alkalmazási köre, hogy bizonyos áruházláncok (pl. Tesco) a metróban lévő plakátjaira rányomtatja a termékekhez tartozó kódot, amely információt tartalmaz a termék azonosítására (cikkszám, név) és árára vonatkozóan. Az okostelefonnal leolvassák a járókelők a kódot, és mobiltelefonjukban bevásárlási listát rögzítenek, amelyet mobilneten keresztül elküldenek az üzletbe, kérik a kiszállítást és mobilneten keresztül (hitelkártyájukat használva) még fizetnek is.

Ha tetszett az írás még tart a goldenblog szavazás, szavazz az ERP-BLOG-ra: http://goldenblog.hu/szavazas.aspx

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr553154652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása