Elmúlt tíz év

Giller Tamas_fake_cover_BW.jpgFeleségem grafikus és gyakran segít nekem a blog cikkek képi világának felturbózásában. Most ezzel az ál-címlappal lepett meg, ami rádöbbentett, hogy idén már 12 éve foglalkozom vállalatirányítási rendszerekkel és gondoltam, hogyha már ő erre az ál-címlapra feltette ezt az információt, akkor néhány mérdfölkő kapcsán leírom, hogy én hogyan éltem meg az elmúlt évtizedet.

2002-2003 táján, amikor elkezdtem a szakmát, semmi közöm nem volt az informatikához vagy az informatikai szolgáltatásokhoz. Pénzügyi-gazdasági háttérrel rendelkeztem, és ez az egész pályámat végigköveti. Mindig egy olyan eszközként tekintettem a vállalatirányítási rendszerekre, amelyek a cégek üzleti problémáira nyújtanak informatikai megoldást. Akkoriban a legnagyobb célkitűzés az volt, hogy a hazai KKV szektorban elfogadott legyen az integráció. A cégek többsége már használt valamilyen készletkezelő vagy számlázó rendszert, de ezek nem voltak integrálva egymással, pláne nem a főkönyvvel vagy CRM funkciókkal. De nagyon sokan csak papír alapú adminisztrációval dolgoztak (kézi számlázás és papíros, esetleg Excel táblás kimutatások). Éppen ezért nagyon sikeresen tudtunk értékesíteni jól felépített, jól kitalált hazai ERP rendszereket, de egy nemzetközi ERP rendszer értékesítése is könnyen, könnyebben ment. Nagyon sok cég akkoriban külső könyveléssel dolgoztatott, de az integrációnak köszönhetően a könyvelési funkciókat is bevonták a cégekbe. Nagyon sikeres időszak volt. Itt megemlíteném, hogy Magyarországon sokkal hangsúlyosabb szerepet kapott az ERP rendszerek fejlődése során a könyvelési integráció, mint tőlünk nyugatabbra. Ott továbbra is az MRP vonalon (gyártás-logisztika) haladt a fejlődés. 2002-2003-ban már sokakat érdekeltek a rendszerek CRM funkcionalitásai is, de ezek csak az ERP rendszerek értékesítését segítették, valójában nagyon kevesen üzemelték be ezeket a funkciókat.

2006-2008 táján már valóban fontos szerephez jutottak a CRM rendszerek és főleg azok az ERP rendszerek, amelyek CRM modullal is rendelkeztek. Ekkor már nem volt elég a készletkezelés-számlázás-főkönyvi integráció. A cégek vevőket, eladásokat akartak, nem az adminisztrációjukat akarták már rendbe szedni. A 2008-tól kezdődő gazdasági visszaesés/válság ráébresztett sok vállalkozást, hogy nagyon le vannak maradva, mindenki túl akart élni, túl akart lenni a válságon, még több CRM rendszer értékesítése történt meg, de sok vállalkozáson már ez sem tudott segíteni.

2009-2010-ben még mindig lehetett CRM rendszerekkel villantani, mert a cégek informatikai rendszerekre azért sohasem azonnal térnek át, amikor arra szükségük van. Pénz, idő, akarat és még sok-sok dolog kell egy rendszer cseréjéhez, felturbózásához. Viszont megjelentek olyan rendszerek, alkalmazások, amelyek behozták a projekt szemléletet az ERP-k világába. Ennek oka, hogy a vállalkozások projekt szemléletben kezdtek el dolgozni. Az álláshirdetéseket elöntötték a projektmenedzseri állások, és erre az időszakra tehető a felhő gondolata is. 10 évvel ezelőtt a vállalkozások mindent bevontak a saját felségterületükre, könyvelést, informatikát, mindent. A válság után viszont rájöttek, hogy a költségeket optimalizálni kell és ahol lehet csökkenteni is, így újra sokan végeztetik könyvelési adminisztrációjukat outsourcingban, és a felhő is ennek egy következménye. Az informatikai üzemeltetést is tegyük hatékonnyá, biztonságossá, bárki számára hozzáférhetővé (külső könyvelő, más telephelyen dolgozók, home office-ban munkát végzők) és lehetőleg olcsóbbá.

2012-től pedig az informatika olyan szinten fejlődik szinte már napi szinten, hogy mindig van valami újdonság, amelyet beépítünk vagy beépíthetnénk az ERP rendszerünkbe. Beszélhetünk itt mobiltechnológiáról, webes felületekről, BI-riportingról, big data-ról vagy akár time management eszközökről. Nem tudom mit fog hozni a jövő, de izgalmas lesz, az tuti.

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr356178413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása