Gamification és ERP

A Computerworld InnoWorld konferenciájáról szóló beszámolómban már említettem a gamification-t, de nem ERP viszonylatban beszéltem róla, hiszen az előadó sem ebben a kontextusban említette. A Markcon csoport már nagyon régóta fejleszt olyan játékokat, amelyek üzleti céllal készülnek, de ezek nem olyan üzleti alkalmazások, amelyek back office üzemeltetésre szolgálnak. Inkább olyan típusúak, amelyekkel az ügyfelek és/vagy munkavállalók közelebb kerülhetnek a vállalathoz. Iparágak szerinti bontásban is azt látjuk, hogy főleg a reklámmal, marketinggel foglalkozó cégekre jellemző az ilyen típusú applikációk használata. A technológiai iparág csak a harmadik.

1_5.png

Vállalatirányítási rendszerekkel kapcsolatban viszonylag ritkán vagy soha nem kerül említésre a gamification, pedig itt is van értelme; és bízom benne, hogy a jövőben az ERP rendszerekről az embereknek nem az unalmas, monoton adminisztráció jut csak eszükbe. ERP rendszerek esetén az is ritka, hogy felhasználói élményt kutassanak, pedig azt is kellene, sőt a felhasználói élménynek és a gamification-nek kéz a kézben kellene járnia.

Gondoljunk bele, hogy milyen unalmas lehet egy adatrögzítői vagy egy pénztárosi munka, amikor napjában több száz adatot kell berögzíteni, több tucat pénztárbizonylatot kell elkészíteni ugyanarra a kaptafára. Mindenki szeret játszani, és ezért is hiszem, hogy az ő munkájukat is lehet játékossá tenni. Mi lenne ha az 50. napi pénztárbizonylat után feljönne a képernyőre valamilyen vicces animáció, hogy "gratulálunk ez ma már az 50. pénztárbizonylatod, köszönjük a cég nevében". Vagy mi lenne ha szintekhez lehetne kötni az adatok rögzítését és bizonyos mennyiség után szint lépés történne, te már 5-ös szintű adatrögzítő vagy, köszönjük! A kávészünetben a kollégák biztos, hogy beszélnének róla és megkérdeznék, hogy te hol jársz már, vagy neked ma mit dobott a gép, milyen vicces animációt, viccet, képeslapot, aranyos idézetet, stb. Mi lenne ha ezeket a "jutalmakat" megoszthatnák a kollégák egymás között vagy akár ismerőseikkel social network integráció révén? A pénztáros kolléganő kiposztolja egy beépített facebook integráció révén, hogy nézzétek ma délig én rögzítettem a legtöbb adatot a cégnél és ezt dobta a gép. Az ERP szolgáltatónak és a vállalatnak meg kellene ismernie kollégáikat, a kollégák érdeklődési körét. Ha a pénztáros kolléganő nagy kutya és macskabarát, akkor biztos, hogy örülne egy aranyos kutyás youtube videónak minden 50. pénztárbizonylatnál, vagy egyszerűen váratlanul az egyik rögzítés után.

3_11.jpg

Én nagy lehetőséget látok a gamificationben a felhasználói képzések során is. Mint azt remélem már mindannyian tudjátok, akik olvassátok a blogot, hogy a sikertelen ERP implementációk egy része a felhasználók elégedetlenségéhez kapcsolódik, egyszerűen nem szeretik a rendszert. Ennek egyik oka, hogy nem tudták elsajátítani a használatát megfelelő szinten. Sokszor halljuk, hogy a régi jobb volt - azért mert azt már ismerte a felhasználó, de egy végfelhasználó ritkán tudja felmérni a valódi különbségeket két vállalatirányítási rendszer között. Tehát képzeljük el ismét a felhasználói képzéseket, ahol mondjuk az ERP logójához kötött kis figura vezet végig a tréningen. Beépített hasznos információk jelennek meg a képernyőn a virtuális asszisztens segítségével. Valós használat során pedig mi lenne ha nem egy üzenet jelenne meg, hogy "a partner telefonszámát kötelező kitölteni", hanem a virtuális asszisztens jelenne meg, hogy tudod mit hagytál ki, elfelejtetted a telefonszámot. Azt is tudjuk, hogy egy vállalatirányítási rendszer működtetése során vannak olyan képernyők, formok, amelyeken vannak ún. ajánlott mezők. Jó ha ki van töltve, de alapjában véve nem kötelező. Mi lenne ha a felhasználó kitöltöttségi %-át rögzítenénk (pl. csillagok segítségével). Így egy raktári betárolást meg lehetne csinálni az elvárt minimum szinten (3 csillag), de akár fullosan is (5 csillag). Aki aznap a legtöbb csillagot gyűjti másnap kap egy ingyen kólát a főnöktől :). Számtalan ilyen ötletem van, de ezeket az ERP rendszerekbe be kell építeni, amiben a rendszert üzemeltető vállalkozásnak is aktív partnernek kell lennie, ő ismeri a kollégákat, a kollégák igényeit, mi az ami motiválhatja őket. A játékos motiváció abszolút része a gamification-nek. Az ERP szolgáltatók következő nagy esélye lehet, hogy játékossá teszik - a szó pozitív értelmében - alkalmazásaikat!

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr736480347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása