Vállalatirányításról közvetlenül - érthetően
Facebook
Linked In
Rss

Giller Tamás

COM_6565+800.jpg

Forrás: Computerworld

Fotó: Rózsa Zsuzsanna

Giller Tamás

Több, mint 10 éves szakmai tapasztalat informatikai szolgáltatások területén: ERP, CRM, egyéb vállalati szoftverek bevezetése, tanácsadása, üzemeltetése.

Pénzügyi, üzleti és informatikai tudás!

Projektmenedzsment tapasztalat, NAV, ITIL szakvizsga!

Több mint 5 év vezetői tapasztalat (CFO, IT/IS).

A Piac & Profit valamint a Computerworld szakértő partnere.

ERP - múlt, jelen, jövő

csak-könyv_2.png

ERP - past, present, future

angol_könyv_reklám.png

A könyvemről

Kulcsár Tibor (Kulcs-Soft alapítója):

"Gratulálok a könyvedhez Tamás, nagyon jó volt! Még nem olvastam olyan könyvet az ERP-ről, amely ennyire szakszerű és olvasható lenne egyben. Annyira tetszik, hogy szeretném tananyaggá tenni a Kulcs-Soft-ban. Szeretnék 20 példányt rendelni belőle a kollégáim részére."

Hetyei József (Certified Management Consultant):

"A könyv stílusa kellemes, olvasmányos, jól érthető. A könyvben összefoglalt tapasztalatok hasznosak lehetnek mind az ERP rendszereket bevezető kkv-k, mind a számukra ilyen rendszereket szállító, azokat (bevezetés során és az után) támogató vállalatok számára."

Hoffer István (abas Magyarország ügyvezetője):

"A könyv második része, amely az ERP kiválasztásról és a bevezetéshez kapcsolódó projektről ad információkat, abszolút hiánypótló a magyar piacon. Én nagyon vártam már egy ilyen kiadványra."

Juhász Zsolt (rEVOLUTION Software Kft. ügyvezetője):

„Érdekes, olvasmányos, sok helyen visszaköszönnek az általam is hangoztatott gondolatok. A könyv végén nekem egy picit sok lett a kiegészítő téma, ez egy picit elviszi a fő téma súlyát. De örülök, hogy a könyv az ERP kérdés teljes szélességét felvállalja.”

Támogathatsz

Ha szeretnéd támogatni az ERPBLOG működését, akkor most megteheted.

Köszönöm, hogy támogattál!

Facebook

www.erpblog.hu

A nevem Giller Tamás. 2003 óta foglalkozom Informatikai Szolgáltatásokkal (ERP és CRM rendszerekkel). 2003 év elején közgazdászként diplomáztam a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán majd a Summit Autó Magyarország ZRt.-nél - a Summit Solutions nevű üzletágnál - kezdtem dolgozni, saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszerekkel. Két év után 2004 év végétől kezdve közel 1 évet töltöttem Ausztráliában, ahol pénzügy menedzsmentet hallgattam. 2005-től projektvezető lettem a Summit Autó Magyarországnál. 2006-tól a Karádi Rendszerháznál dolgoztam Microsoft vállalati termékekkel (Navision, CRM). 2008 és 2015 között a DLM Solutions Kft. üzletágvezetője voltam. Azóta pedig egy mezőgazdasági informatikával foglalkozó startup (Gremon Systems Zrt.) pénzügyi igazgatója vagyok. Szeretném megosztani veletek azokat a tapasztalataimat, amelyeket az informatika ezen speciális világában töltöttem, az elmúlt több mint 10 év során. Remélem a témák érdekesek lesznek és egy jó kis szakmai műhely alakul ki!

ITIL

 

Microsoft Business Solutions Specialist

specialist.png

Elérhetőség

Ha kapcsolatba szeretnél velem lépni, mert véleményed van, meg akarsz osztani velem valamit, segítségre van szükséged, vagy van egy jó ajánlatod számomra, akkor ne habozz, írj nekem!

tamas.giller@gmail.com

Search Clear

Friss topikok

Kiemelt partnerek

PP.jpg

Computerworld.gif

Partnerek

Bridge.pngdlm_1.pngk2d.png

xapt.pngkaradi_1.pngdyntell.png

kulcs.png 

ggx.png

abas.png  

2_2.png

 

  

KRONOS.jpg

 

 

weblogo.png

  

  

uj_SAP_logo.jpg

 

SymbolTechLogoNEW_240x240.png

 

llp_logo_standardcolour_clear_background.png

 

      UNIT4_logo_VT-SOFT.png

 

ifs_logo_180.png

 

TRL_logo_cegnevvel2.png

 

ITIL V3 Foundation - Szolgáltatás Bevezetés

2010.07.20. 15:49

Az előző ITIL témájú cikkekben szó volt az ITIL kialakulásáról valamint a stratégia megalkotásáról és a tervek felvázolásáról. Most lépjünk tovább. A következő téma magának az informatikai szolgáltatásnak a bevezetése (ami lehet egy ERP rendszer, vagy egy egyszerűbb dobozos termék, esetleg egy új internet előfizetés aktiválása az ügyfélnél, rendszerintegrációs projekt, egyszóval bármi). A fő cél, hogy olyan szolgáltatás bevezetés történjen, ami kielégíti az üzleti igényeket. Ezt úgy valósítja meg a módszertan, hogy a tervezés minden adatát átveszi és felhasználja a bevezetés során, hogy utána a következő fázisban a működtetés során minden megfelelően működjön.

A mai cikkben a következő részelemekre fogjuk felbontani a Szolgáltatás Bevezetést (Service Transition):

  1. Szolgáltatási eszköz és konfiguráció menedzsment
  2. Változáskezelés
  3. Kiadás és üzembe állítás menedzsment
  4. Ismeretmenedzsment
  5. Szolgáltatás validálás és tesztelés

 

A Szolgáltatás Bevezetés céljai:

  • Megfelelni az ügyfél elvárásoknak
  • Megfelelni a hatóság elvárásainak (Apeh, Pszáf)
  • Ismert hibák csökkentése
  • Kockázat minimalizálása
  • Költség, minőség, idő szem előtt tartása
  • Szolgáltatások gördülékeny bevezetése
  • Tervezés, tesztelés, implementálás

 

1.       Szolgáltatási eszköz és konfiguráció menedzsment (Service Asset and Configuration Management):

 

Informatikai termékeknél szükséges egy hely ahol az összes informatikai szolgáltatás leírása szerepel, ez volt a Szolgáltatás Katalógus, viszont szükséges egy olyan adatbázis is, ahol a szolgáltatásokhoz kapcsolódó eszközök, szoftverek, leírások, szerződések megtalálhatóak, ez az ún. CMDB, azaz a Konfiguráció Menedzsment adatbázis (Configuration Management Database).

Ez egy olyan adatbázis, ahol a szolgáltatásban részt vevő elemek állapotát, életciklusát és kapcsolatát is meg lehet tekinteni. Azonosíthatóak, ellenőrizhetőek az adatbázis egyes elemei (CI – Konfiguráicós elem). Ezt az adatbázist pedig az ún. CMS (Configuration Management System), azaz a Konfigurációs Menedzsment rendszer működteti.

A CMDB egy lehetséges tartalma:

  • Eszközök (hardverek)
  • Szoftverek
  • Hol található az adott eszköz
  • Milyen verzió van az adott helyen
  • Kapcsolódó szerződések
  • Kiadott árajánlatok
  • Költségek
  • Incidensek
  • Dokumentumok
  • Rendelkezésre állások
  • Engedélyek
  • Felhasználók, stb.

 

2.       Változás kezelés menedzsment (Change Management):

 

A Változás menedzsment célja, hogy minden változtatás a bevezetés során rögzítésre kerüljön, minden változtatási igény megfelelően legyen kezelve, értékelve, ha kell ellenőrizve és jóváhagyva. Fontos, hogy egy olyan sztenderdizáld módszer kerüljön kialakításra, amellyel bármilyen változtatást meg lehet oldani, ha szükséges. A változtatás egyébként bármi lehet, módosítás, bármilyen új elem felvétele, új elem törlése. Illetve a változtatás kapcsolatos lehet bármivel, egy rendszerrel, egy jogosultsággal, egy szolgáltatás részelemével, egy hardver egységgel, vagy akár a dokumentációval.

 A változáskezelés alapkérdései, azaz a 7R (ezek az angol terminológiából jönnek):

  1. Ki indította a változtatást? (raised)
  2. Változtatás oka (reason)
  3. Mit vár a változtatásoktól az illető? (return)
  4. Kockázatok (risk)
  5. Erőforrások (resources)
  6. Felelősök (responsible)
  7. Kapcsolatok relationship)


A változtatás kérésnek van egy „hivatalos formája” ez az ún. RFC (request for change), a hivatalos pusztán azt jelenti, hogy kell ilyennek lenni, enélkül nem lehet változtatást eszközölni. A változtatásokat pedig mindig több munkatárs közösen hagyja jóvá (CAB – Change Advisory Board), akik vizsgálják a változtatások típusát is:

  • sztenderd változtatás: alacsony kockázatú változtatások, amelyek már valamilyen szinten jóvá vannak hagyva
  • sürgős változtatás: általában valamilyen hibás működést javítanak ki, vagy olyan hatást, aminek nagy negatív hatása lenne az egész szervezetre

 

Fontos: egy ilyen RFC nem összekeverendő a hibabejelentéssel, ami majd a bevezetést követően a napi működés során merül fel.

 

3.       Kiadás és üzembeállítás menedzsment (Release and Deployment Management):

 

Akik nagyobb multinacionális vállalatnál dolgoznak azok biztosan találkoztak azzal a személlyel, aki az ún. Kiadás menedzser. Ez a személy felel azért, hogy a cégen belül mindig megfelelő verzió számú (kipróbált, lehetőleg hibamentes) szoftverek fussanak, valamint megfelelő legyen a hardver állomány. Ezek az adatok természetesen a CMDB-ben vannak tárolva és kezelve.

A kiadás menedzsment célja:

  • átfogó képet alkotni az IT folyamatokról
  • szolgáltatások hatékony használatának biztosítása
  • a hardver és szoftver komponenesek tervezésének, elkészítésének, tesztelésének, implementálásának támogatása
  • jogtisztaság biztosítása
  • üzembe állítási terv készítése
  • kiadási csomagok konzisztenciájának, kompatibilitásának biztosítása (pl. frissítésekkor, Windows update)
  • hatékony üzemeltetés

 

A kiadás menedzsment hatásköre kiterjed a szoftverekre, használati jogokra, hardverekre, dokumentációkra és a képzésekre is.

De mi is az a kiadás? Mit jelent ez a szó? A kiadás „jóváhagyott változtatások gyűjteménye, amelyeket együtt tesztelnek, együtt vezetnek be”. A kiadást mindig egy változtatási kérelem előzi meg, azaz egy RFC. Mindig biztosítani kell a visszaállíthatóságot, azaz egy kiadás (update, frissítés, bármilyen változtatás) után vissza kell tudni állni az eredeti állapotra.

Érdemes még megemlíteni, hogy többféle kiadási típus létezik:

  • Teljes kiadás (Full release), amikor valamilyen funkció teljesen megváltozik. Például kijön az új Windows operációs rendszer.
  • Csomag kiadás (Package release): Például kijön az új service pack a Windowshoz.
  • Nagy mértékű kiadás (Major release): Számos új funkció kerül beépítésre, esetleg hardver bővítéssel is jár.
  • Kis mértékű kiadás (Minor release): Csak néhány új funkció kerül beépítésre.
  • Sürgős kiadás, javítócsomag (Emergency release): Klasszikus javítócsomagokra kell gondolni, ami egy hibás funkció működését javítja és tartósan beépül.

 

4.       Ismeret menedzsment (Service Knowledge Management):

 

Az ismeret menedzsment lényege, hogy a megfelelő személy megfelelő tudással rendelkezzen, a megfelelő időben, amikor a szolgáltatást nyújtani kell. A féltudás nem tudás!

Az alábbi képben minden benne van:

Vajon melyik a jobb? Ha valaki tudja, hog hogyan kell megoldani egy feladatot pl. Excelben vagy az, aki tudja, hogy hol kell megnézni, hogy hogyan lehet megoldani a feladatot (pl. súgó)?


5.       Szolgáltatás validálás és tesztelés (Service Validation and Testing Management):

 

Minden bevezetéskor szükséges a megfelelő tesztelés. De ahhoz, hogy megfelelően lehessen tesztelni szükséges a szolgáltatás pontos megértése, hogy mit és hogyan is kell tesztelni.Akár vásárolt vagy saját készítésű egy termék akkor is szükséges a tesztelés. A cél, hogy objektív bizonyítékunk legyen arra, hogy egy új bevezetés megfelel az üzleti igényeknek, pl. az SLA-nak.

 

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás biztonság szolgáltatás itil mis

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr302163938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.