Interjú rovat: Ablonczy Balázs

Ismételten jelentkezik a blog legnépszerűbb rovata, az interjú rovat. Szeretném folytatni továbbra is az érdekes és sikeres üzletemberek bemutatását, fókuszálva az IT iparág szereplőire. Továbbra sem vagyok újságíró, de még mindig érdekelnek a válaszok. A mai interjú alanya Ablonczy Balázs az SAP Hungary Kft. ügyvezetője.

Kedves Balázs! Köszönöm, hogy elfogadta az interjú felkérést. Valószínűleg az SAP-t nem kell bemutatni senkinek, ahogy Önt sem, de bízom benne, hogy az interjú végére minden olvasó gazdagodik további információkkal. Ha visszagondol a szakmai karrierje kezdetétre, mikor találkozott először vállalatirányítási rendszerrel? Melyik rendszer volt ez? Mikor volt ez? Milyen munkakörben dolgozott ekkor? Csak felhasználója volt, vagy más kapcsolata is volt a rendszerrel?

1D__4214_ok_copy.jpg

Ablonczy Balázs: Köszöntöm a blog olvasóit és örömmel tettem eleget a felkérésnek. Elsőként a Xerox-nál használtam vállalatirányítási rendszert, melyet pár év után, globális roll-out keretében lecserélték - talán nem meglepetés - SAP-ra. Ez volt az első találkozásom az SAP rendszerrel. Később, ottani ügyvezetőként azt tapasztaltam, sokkal gyorsabban kapok meg információkat, pénzügyi riportokat, készletelemzéseket, értékesítési és profit előrejelzéseket. Érdekes, de az SAP ilyen módon már kb. tíz évvel ezelőtt is támogatta a kollégáim és az én munkámat.

Az SAP ügyvezetői pozíciója előtt már komoly szakmai múlttal büszkélkedhetett (Xerox Magyarország Kft. ügyvezetője volt, Magyar Telekom üzletágvezető-helyettese, Duna Elektronika Kft. ügyvezetője), de az SAP volt az első olyan vállalkozás, amelynek a fő profilja egy vállalatirányítási rendszer (ERP) volt. Ez mennyire volt új terület Önnek? Mit érzett, mit gondolt mikor felkérték a pozícióra?

Ablonczy Balázs: Az ERP piac számomra nem volt ismeretlen, hiszen cégvezetőként rálátásom volt az ERP folyamatokra és mindhárom említett vállalat SAP-t használt. Szóval tapasztalatom volt, még ha közvetett is. Izgalmas kihívás a világ legnagyobb üzleti szoftvercégének hazai vállalatát vezetni. Felelősség, és lehetőség egyben-ezek voltak az első gondolataim a felkérés kapcsán. Utána meg életem egyik legnehezebb, de ugyanakkor eddig legeredményesebb időszaka következett.

Mik voltak az első kihívások az SAP élén? Hogyan fogadták Önt a kollégák? És hogyan az SAP partnerhálózata?

Ablonczy Balázs: 2009-es év kezdetén, mikor a céghez érkeztem, voltak olyan hangok, melyek szerint telítődött a piac, már nem lehet nagyot „dobni”, egyébként is itt a válság. Munkatársaim közül sem sokan hittek a bővülésben. Majd elkezdtünk másképpen, máshogy dolgozni. Új globális stratégia érkezett, új megcélozható területekkel, új megoldásokkal. Ennek az az itthoni eredménye, hogy az elmúlt öt évben jelentősen növeltük piaci elsőbbségünket, még akkor is, amikor csökkent a torta mérete. Több új üzleti alkalmazás területre léptünk be, bizonyos iparágak stratégiai szegmenssé váltak, partnereink egyre nagyobb részt vállalnak az értékesítésben, közös innovációkat hajtunk végre.

Egy olyan időszakban vette át az SAP vezetését, amely – hogy finoman fogalmazzak – nem kedvezett az informatikai beruházásoknak, ahogy Ön is említette. A válság mennyire nehezítette meg a munkáját? Fel volt erre készülve, amikor elvállalta a pozíciót?

Ablonczy Balázs: Egyrészt megnehezítette, hiszen több olyan bevezetést eltöröltek, elhalasztottak, melynek indulásához majdhogynem csak egy aláírás kellett. Ám a megszorítások egy másik területen helyet biztosítottak: konszolidációs, hatékonyabb működést, gyors megtérülést biztosító SAP projekteket lehetett indítani.

Persze ez csak visszanézve ilyen könnyű, hihetetlen sok munkát tettem, tettünk abba, hogy a megváltozó környezet győztese legyen a magyar SAP, és mint az eredmények mutatják, ezidáig sikerült.

Milyen célokat tűzött ki maga elé, amikor átvette az SAP hazai irányítását? Ezek között van-e olyan, amely még nem valósult meg, vagy nem teljesen úgy, ahogy szerette volna?

Ablonczy Balázs: A legfontosabb célom volt, hogy növeljem az SAP hazai piaci részesedését, szavaimmal élve: jobban teljesítsünk, mint versenytársaink. Ez sikerült, mára az ERP piac közel fele a mienk. Cél volt megtörnöm azt a képet is, hogy az SAP csupán vállalatirányítási, pénzügyi, rigid rendszereket szállító vállalat. Mára már innovatív cégként ismernek minket. Elismertek vagyunk a CRM, üzleti intelligencia, adattárház területeken, egyre több üzletmenetet támogató folyamat irányítása, köztük pl. beszerzés, HR, bérszámfejtés, tervezés, kontrolling történik SAP alapokon. Van, ahol még építjük a piaci képünket, ezek közé tartozik a mobilitás.

2010 környékén minden a „zöld IT”-ról szólt, 2012-13-ban ez a terület háttérbe szorult és jött a felhő. Az SAP ezeken a területeken milyen stratégiát követ?

sap5.jpg

Ablonczy Balázs: A fenntarthatóságot beépítettük a vállalati stratégiába. Számtalan díj - köztük magyar - igazolja ezen erőfeszítéseket. Nemcsak mi váltunk zöld vállalattá, hanem ügyfeleinket is segítjük a fenntarthatóság elérésében, ebben jobbá válni.

A felhőszolgáltatás mind fontosabbá válik a vilában, ebben szintén élen jár az SAP. Felvásárlásoknak köszönhetően (pl. Ariba, SuccesFactors) mára az iparág legtöbb felhasználóját (33 millió) tudja magáénak, egyben a legátfogóbb portfólióval bír. Hamarosan mind több lesz ebből látható, érezhető a hazai piacon. Azt gondolom, a jövőben számos nagyvállalat fogja SAP rendszereit átadni üzemeltetésre nekünk, mellyel tovább egyszerűsödik számukra az SAP használat.

Az idei SAP fórumon – amiről a blog olvasói olvashattak – öt területet emeltek ki, amelyre a jövőben az SAP építkezni kíván (üzleti alkalmazások, mobil technológia, felhőszolgáltatások, adatbázis kezelők és elemző eszközök). Ezzel kapcsolatban érdekelne, hogy Magyarországon mennyire is sikerült a HANA technológiát ismertté tenni? Úgy érzem sokan még nem is hallottak róla. Egyáltalán mi ez a termék? Mitől jobb ez, mint a piacon lévő hasonló termékek?

SAPPHIRE_NOW_Madrid_2012_025_t@900x600.jpgAblonczy Balázs: Leegyszerűsítve, a HANA a big data kihívására adott válasz, melynek segítségével megvalósul a „valós idejű vállalat”. Olyan felhasználási lehetőségekre nyit kaput, melyek eddig nem voltak lehetségesek a technika korlátai miatt. Memória alapú technológia, mely nem csupán pl. felgyorsítja az analitikát, hanem adatbáziskezelőként, platformként is működik. Akár százezerszer gyorsabb feldolgozást tesz lehetővé.

A HANA megjelenésével párhuzamosan minden ügyfelünkhöz elvittük az új technológia hírét. Több nagy szervezet vette igénybe e megoldást. Ám nem csupán a nagyvállalatok, hanem a kisebb méretű cégek is használják a memória alapú technológia előnyeit Magyarországon. Ez egy folyamatosan növekvő terület, melynek jelentősége túlmutat a vállalatirányítási rendszereken: a HANA minden SAP termék alapjává válik.

Mint látszódik, ez olyan megoldás, mely hosszú éveken keresztül meghatározza, és segíti a körülöttünk lévő világot, ahogy több és több adatot termelünk. Nincs olyan iparág, melynek a működésére egy ilyen, valós idejűséget kínáló technológia ne lenne kihatással. Ideértem a nem vállalati célú felhasználást, többek közt a közigazgatást, az egészségügyet.

Mi különbözteti meg a többi megoldástól? Nézzünk csupán két szempontot: például az SAP viszi elsőként a tranzakciót, és az analitikát egy in-memory platformra. Olyan nyílt platform, mely a cloudból egyaránt elérhető.

Picit beszéljünk a mobiltechnológiáról is. Ma az okostelefonok korát éljük. Az SAP hogyan készül erre az új korszakra, amelyben már benne vagyunk? Saját tapasztalatom, hogy ez a terület főleg a cégvezetőknek fontos, hogy minél gyorsabban vezetői információkhoz férjenek hozzá a mobil készülékeiken.

Ablonczy Balázs: A 2015-re kitűzött 1 milliárd felhasználó elérésében komoly szerepet játszik a mobilitás szegmens. Jelenleg közel 130 millió felhasználója van az SAP mobil alkalmazásoknak. Magyarországon szintén egyre meghatározóbbá válik az üzleti mobilitás kérdése, ezért hoztuk létre az ezzel foglalkozó üzletágat, partnereket toborzunk.

Persze, az üzleti mobilitás elsődleges felhasználói a cégvezetők, de a nem első számú döntéshozók adják a legtöbb felhasználót. Ilyenek pl. a terepen dolgozók. A megoldások széles portfolióját tudjuk adni, hatékonyságnövelő alkalmazásoktól kezdve teljes körű mobilplatformon át a különféle szolgáltatásokig.

Az SAP-ről sokan azt gondolják, hogy csak a nagyvállalatokat tudja kiszolgálni. A hazai kis és középvállalatok sokszor még a számukra fejlesztett SAP Business ONE rendszertől is tartanak, hogy számukra az túl sokat tud, túl sok munkatárs kell az üzemeltetéséhez, valamint drága. Az SAP hogyan küzd ezek ellen a sztereotípiák ellen?

1_31.jpgAblonczy Balázs: Magyarországon 1000 vállalat használ SAP Business One-t, mellyel az egyik legnépszerűbb terméknek számít a hazai kisvállalati ERP piacon. Ha valaki utánajár, láthatja, mire képes ez az integrált rendszer. A folyamatos ügyfélszám növekedés azt mutatja, egyre több cég bízza működését Business One-ra.

A kis-és középvállalati szektort a partnereink segítségével látjuk el, itt indirekt megközelítéssel dolgozunk, ők vezetik be, szabják testre a megoldást az ügyfél igényei szerint.

Az SAP rengeteget változott az elmúlt években. Egy példa: az SAP csak a nagyvállalatokat tudja kiszolgálni? Az ügyfelek 80%-a kis-és középméretű cég.

Egy a Budapest Business Journalban íródott cikkben azt mondta, hogy a válságban az informatikai beruházások csökkentek, és azóta a cégek pénzügyi vezetői és felsővezetői is részt vesznek a döntések meghozatalában, ami az IT beruházásokat illeti. Ez, ahogy nyilatkozta visszatükrözi azt a fejlődést, ami az informatikában az utóbbi időkben bekövetkezett és az informatika sokkal jobban támogatja és kiszolgálja az alapvető üzleti igényeket. Ezt továbbra is így tapasztalja? Ön szerint a cégek most jobb döntéseket hoznak IT beruházások terén, mint korábban?

Ablonczy Balázs: Igen, üzletvitel már nincsen informatika nélkül. Olyan szegmens, mely az élet minden szeletét áthatja, működteti. Ezért roppant felelősség, hogy csak kipróbált, nemzetközi legjobb gyakorlatokat, tudást leképező megoldásokat adjunk ügyfeleinknek - beépítve ökoszisztémánk, hazai partnereink egyedi tudását.

A döntéshozatali mechanizmusokat valóban sok esetben átrajzolta a válság, mely annak enyhülésével sem változott. A szűkebb büdzsék, és eközben gyakran növekvő elvárások rávilágítottak annak szükségességére, hogy olyan projekteket indítsanak a cégek, melyek valós értéket adnak, egyben rövid időn belül mérhető megtérülést tudnak felmutatni. Ebből a szempontból igen, jobban alátámasztott IT-beruházások indultak el.

És végül engedje meg, had kérdezzem meg, hogy elfoglalt cégvezetőként hogy tudja összeegyeztetni a családját a munkájával? Ki tud kapcsolni? Mit csinál szívesen szabad idejében, ha van egyáltalán?

Ablonzcy Balázs: Családom, három gyermekem van, akik egyre csak nőnek, de azért igyekszem minőségi időt tölteni velük. Egy-egy hétvégi, családi-baráti körben eltöltött vacsora, beszélgetés, és az azt követő pohár finom bor, vagy szivar jelenti számomra a kikapcsolódást. Aktív sport terén a tenisz a szenvedélyem.

Kedves Balázs, köszönöm a beszélgetést és további sok sikert kívánok a munkájához!

Ablonczy Balázs: Tamás, én is köszönöm a lehetőséget, és bízom benne, hogy hamarosan valamelyik rendezvényünkön ismét találkozunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr725635448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása