Interfészek és ERP

Mik is azok az interfészek? Az interfész fogalom különböző szakmai körökben, különböző jelentéssel bír. Az informatikában általában két vagy több számítógépes eszköz (esetleg az azokat használó emberi erőforrás) kapcsolódási, érintkezési felülete. Miért van szükség interfészekre, miét van szükség két vagy több számítógép, számítógépes eszköz kapcsolatára? Erre egyértelmű válasz az információáramlás! Ha 2 eszköz nem tudna kapcsolódni, akkor az információ sosem áramolna.

 

Az emberi kommunikációban is jelen van mindig egy csatorna (interfész), attól függően, hogy az milyen kommunikáció:

-          telefonbeszélgetés (interfész => telefonhálózat)

-          e-mailen történő kommunikáció (interfész => internet)

-          személyes beszélgetés (interfész => a két fél közti légtér)

-          stb.

 

De vajon miért van szükség arra, hogy az ERP rendszerünk fogadjon vagy adjon üzeneteket (az információáramlás üzeneten alapszik, amelyet ha megfelelően hasznosít a fogadó fél, akkor átalakítja azt saját magának információvá)? Az ERP rendszer önállóan csak egy szigetként nem tudna működni, a rendszerbe bejut az információ adatbeviteli eszközökön keresztül. Tehát kijelenthetjük, hogy a perifériák is interfészek (billentyűzet, egér, vonalkód olvasó, adatgyűjtő), de nem csak a beviteli, hanem a kimeneti eszközök is azok. Ilyenkor fordított a kép, az ERP szolgáltat információkat nekünk nyomtatókon, képernyőn keresztül. Ezek az interfészek tipikus példái a gép és ember közötti kapcsolódási felületeknek.

 

Nézzünk meg olyan eseteket, amikor gép és gép közötti kapcsolódásokról beszélünk. Egy ERP rendszer esetén tipikus ilyen például egy alkatrész árfrissítés. Az alkatrész árakat nem manuálisan frissítik, hanem egy adatporton keresztül töltik fel, ilyenkor az adatport maga az interfész. Adatportokra még rengeteg példát lehet mondani főleg egy rendszer bevezetésekor, hiszen a legtöbb ügyviteli rendszert szállító cég vállalja, hogy a vevő és szállító törzset (partnertörzset), cikktörzset betölti a rendszerbe. Autókereskedelmi szoftver esetén tipikus ilyenek még a modelltörzs, színtörzs is. Általános ügyvitel esetén a vámtarifatörzs, számlatükör, stb.

 

De nagyon szép adatportokat lehet még írni a szakmai rendszer és a vállalatirányítási rendszer között, számlák, tranzakciók átadására. Készülhetnek grafikus interfészek is, ahol az ügyfél például egy weboldalra fel tudja tölteni az ERP-ből az adatokat. Egy autókereskedelmi szoftver esetén tipikus ilyen, amikor a gépjárműveket azok jellemzőivel egy internetes adatbázisba továbbítják bizonyos időközönként. Vagy az ügyfél a weboldalán a nagyobb vevőinek szállítóinak engedélyt ad egy ügyfélkapun keresztül, hogy lássák saját folyószámláikat, ilyen esetben is egy interfészre van szükség a két számítógépes felület között (ERP – internetes böngésző).

 

Az interfészeknek számtalan más hasznosítási formája létezik, és azok is használják őket, akik nem is tudják, hogy használják. Ezzel a cikkel azoknak szerettem volna segítséget nyújtani, akik használnak ügyviteli rendszert és úgy gondolják, hogy már sokszor hallották azt a szót, hogy interfész (főleg a tanácsadók és programozók beszélgetésiben) de nem tudják, hogy pontosan mit is takar ez a szó.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr811314610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása