Interjú rovat: Kulcsár Tibor

Kedves Olvasóim!

Ahogy korábban írtam szeretném, ha a blogon érdekes és sikeres üzletembereket, profi szakembereket ismerhetnétek meg, elsősorban az informatika és informatikai szolgáltatások területéről. Nem vagyok újságíró, ez nekem is egy új terület, de a kérdésekre adott válaszok érdekelnek, ezért teszem fel őket.

Amikor Magyarországon dobozos szoftvertermékekről beszélünk mindenkinek a Kulcs-Soft jut az eszébe, nem véletlenül. A mai interjú alanya Kulcsár Tibor, a Kulcs-Soft Számítástechnika Nyrt. alapítója és elnök-vezérigazgatója.

Kedves Tibor, köszönöm, hogy elfogadta az interjú felkérést. A Kulcs-Soft-ot talán minden IT iparági szereplő, érdeklődő és laikus is ismeri. A weboldalon rengeteg információ található a cég múltjáról, jelenéről és a jövőbeli irányokról is. Mi motiválta abban, hogy 1988-89-ben saját céget alapítson, és a munkavállalói létből kitörve, megpróbáljon munkaadó lenni?

1_29.jpg

Kulcsár Tibor: Tamás, én is köszönöm a lehetőséget és üdvözlöm a blog olvasóit. Még a PC-k előtti időkben a gimnáziumban tanultam meg programozni, bár akkor annyira nem fogott meg a dolog. 1985-ben sofőrként dolgoztam egy cégnél és akkoriban jelentek meg az országban az első PC-k, és annál a vállalkozásnál odaengedtek a géphez és előjöttek belőlem a gimnáziumban tanultak. Ekkor már érdekelt a programozás, képeztem magam, tanultam és kisebb programokat készítettem is. Az első ötlet a rendszerváltáskor jött, amikor egy kisszövetkezetnél voltam rendszerszervező és azt láttam, hogy egyre több kis cég alakul és vannak konkrét igényeik. Az egyik legfontosabb igény az volt, hogy tudják, mi van a raktárban. Egyrészt azért, hogy tudják, mit kell rendelni, a másik sajnos pedig az, hogy tudják, mit lop az alkalmazott, ami abban az időben szinte normálisnak számított. A harmadik készletszoftver megrendelés után döntöttem úgy, hogyha ebben ekkora üzlet van, akkor bele kell vágni főállásban. Két dolog motivált, az egyik, hogy szabad akartam lenni, a másik pedig, hogy gazdag. Ezért alapítottam a Kulcs-Softot, mert azt láttam, hogy alkalmazottként az ember soha nem lehet szabad és soha nem lehet gazdag.

Ehhez akkor azért nagy bátorság kellett? Volt B terve, ha mégsem úgy alakulnak a dolgok ahogy remélte?

Kulcsár Tibor: Nem volt semmilyen B tervem. Ez általánosságban is igaz az üzleti felfogásomra, hogy üzletet csak úgy lehet vinni, ha hiszünk benne, ezért nincs szükség B tervre. A régi hadvezérek is mindig felégették maguk mögött a hidakat, hogy arra koncentráljanak, ami előttük van, ne pedig arra, ahová menekülhetnek. Az gondolom, hogy a mai emberek, vállalkozók félnek az újtól, az újdonságtól, aggódnak, a kifogáskezelésben mindenki nagyon jó, csak erre nem lehetet üzletet alapozni. Sajnos a társadalmunk is úgy működik, hogy a fiatalokba azt nevelik, hogy nem kell ugrálni, nem kellenek ide Bill Gates-ek, Mick Jagger-ek, menjenek dolgozni a multikhoz, nagyvállalatokhoz, kisvállalatokhoz, legyenek alkalmazottak. Az Omega énekli, hogy az „életeden kívül nincs mit vesztened” és akkoriban ez volt a szemléletünk. Az emberek a rendszerváltáskor még mertek belevágni új dolgokba, hiszen nem volt veszteni valójuk, nem volt semmijük, nem volt semmink. Azt gondolom, ma a bátorság hiányzik az emberekből, a fiatalok túl jól élnek, akkoriban nem volt senkinek egzisztenciája, nem voltak jó fizetések, nem volt mit veszítenünk.

A cég megalapítása utáni 1-2 évben már jöttek is a kézzelfogható sikerek. Több ügyfél, több termék, ezek tudatos lépések következményei voltak? Mi volt a marketing stratégia, ha volt egyáltalán?

Kulcsár Tibor: Igazi nagy stratégia nem volt mögötte, amivel megbíztak bennünket azt leprogramoztuk. A stratégia ott lehetett, hogy a piac kezdett kialakulni és volt fizetőképes kereslet az ügyviteli szoftverek iránt, hiszen akkor volt Magyarországon az első nagy cégalapítási boom, én pedig ezt kihasználtam. Jellemzően a vállalkozásoknak az ügyvitel volt a legnagyobb problémája, amit szoftveresen kezelni is lehetett. Könyvelés, bér, útnyilvántartás, ezek voltak a Kulcs-Soft első termékei, minimális marketinget tettünk mellé, valójában az volt a marketing, hogy jobbak voltunk, mint a többiek. Az volt a stratégiám, - ami szerintem kihalt az emberekből - hogy jobbat csinálni, mint a többiek. Mindenki azt gondolja, hogy valami szuper ötlet kell, szuper marketing, de nem így van. Jobbat kell csinálni, mint mások. Jó terméket kell adni jó kiszolgálással, ez a jó marketing.

Mikor jött el az idő, amikor már annyi egyedi termék és ügyfél volt, hogy már Ön sem tudta ezeknek a számát? Ekkor történt meg a dobozos szoftver fogalom megalkotása. Ön előtt próbálkoztak már ilyennel, vagy úttörőnek számított ezen a területen is?

2_20.jpgKulcsár Tibor: Külföldi példa volt előttünk, hiszen amikor elmentünk egy szoftver boltba, akkor azt láttuk, hogy egy játék szoftver szépen be van csomagolva, egy Windows operációs rendszer szépen be van csomagolva. Tehát azt, hogy a szoftvert dobozban kell adni, azt külföldön láttam, de ügyviteli termék esetén nem nagyon láttam előtte ilyet. Igazából az ötletet egy hardverkereskedő barátom adta, aki viszonteladóként forgalmazta a termékeinket. Ő javasolta, hogyha olcsóbb lenne a termék és nem lenne annyira macerás feltelepíteni, akkor többet tudna eladni belőle. Erre pedig én azt mondtam, hogyha az ügyfélnek elég egy floppy lemez és nincsenek egyedi igényei, akkor ez megoldható, akár harmadára le lehet vinni az árakat. Így alakult ki valójában nem is a dobozos, hanem a floppy-s szoftver – ekkor 1992-93-at írtunk.

A Kulcs-történelemből tudjuk, hogy 1995 egy komoly fordulópont volt a társaság életében, hiszen minden kolléga felmondott, mert nem hittek a Windowsban. Ez hogyan érintette Önt személyesen és a vállalkozását?

Kulcsár Tibor: Akkoriban tényleg minden kolléga elment a cégtől, most a legrégebbi kollégám, aki a csapatban van 1997-ben csatlakozott a Kulcs-Softhoz. Ez a konfliktus 1995-1997 tájára tehető. Folyamatosan tértünk át a DOS-ról a Windows-os programokra, de nagyon lassan haladtak a DOS-os programozók, amely mögött egy folyamatos ellenkezés is volt a Windows rendszerrel szemben. Ekkor mondtam, hogy felveszek Windows-os kollegákat, hogy segítsék a munkát, de a többi kolléga ekkor úgy döntött, hogy ők elmennek a cégtől. A céget valójában ez annyira nem érintette, mert a Windows-os programozó kollegák tudtak DOS-ban is programozni (lefelé kompatibilis volt a rendszer), így azokat a fejlesztéseket is meg tudták csinálni, amelyeket a régi szoftverekben kellett. Ekkor a Windows-os kollégák egy hét alatt megírták az útnyilvántartót, amit a DOS-os kollégák fél évig sem tudtak. Látszott, hogy működni fog a dolog, természetesen a kollégák távozása rosszul érintett, de az üzletnek mennie kellett tovább.

10 évvel a Windowsra történő fejlesztés után már internetről letölthető szoftverekről beszéltünk. 2005-ben újabb lendületet kapott a Kulcs-Soft. Ez az időszak volt a legsikeresebb a cég életében?

Kulcsár Tibor: A cég életében nagyon sok boom, nagyon sok kiemelkedő időszak volt. Még 2005 előtt had említsem meg a 2000-es évet, azt a bizonyos Y2K problémát, amikor többen attól féltek, hogy az ügyviteli rendszerek nem megfelelően fognak működni, mert nem tudják kezelni az év váltást, ott ahol az évet csak két számjeggyel tartották nyilván (99 után a 00 jött). Ezt a félelmet, számítástechnikai hisztériát jól ki tudtuk használni, úgy kellett felhívni az emberek figyelmét erre a problémára, hogy ne keltsünk pánikot, de vegyenek Kulcs-Soft termékeket. Ez nagyon izgalmas időszak volt, nagyon szép feladat volt a számunkra. Tehát ha három kiemelkedő időszakot kellene mondani a Kulcs-Soft eddigi életében, akkor a már korábban említett floppy-s szoftvert említeném, a 2000-es évek átállása miatti marketing tevékenységünket, valamint a kérdésben említett 2005-ös időszakot, amikor letölthetővé váltak a termékeink.

Mikor volt az a pont a társaság életében, amikor célul tűzte ki, hogy a tőzsdére lépnek? Mi volt a célja ennek a lépésnek?

3.JPGKulcsár Tibor: 1992-ben voltam Amerikában és az első utam a New Yorki tőzsdére vezetett, akkor még létezett a „parkett”. Ekkor megfogadtam, hogy nekem lesz egy cégem, amit majd a New Yorki tőzsdén jegyeznek, és ehhez vezető lépés volt az, hogy a Kulcs-Softot bejegyezték a Budapesti Értéktőzsdére. Én azt gondolom, hogy az üzleti élet csúcsa a tőzsdei cég, tőzsdére a legsikeresebb cégek mennek. Volt ennek azért marketing szerepe is, hiszen a válság közepén léptünk tőzsdére, kihasználtuk az ebben rejlő marketing előnyöket is, amennyire csak lehetett. Ezt egy olyan vállalkozási közegben tettük meg, amikor mindenki azon gondolkozott, hogy mit tegyen azért, hogy nem menjen csődbe, mi pedig azt mondtuk ekkor, hogy hajrá, menjünk előre.

Ha már itt járunk, akkor a Kulcs-Softnak van előre tervezett marketing stratégiája?

Kulcsár Tibor: Nincs, mindig nyitott szemmel járok, nyitott szemmel járunk és reagálunk azokra az eseményekre, amelyek jönnek az életben és megpróbáljuk ezeket mindig a legjobban kihasználni. Az a fontos, hogy legyen egy üzenet, amitől ott vagyunk az emberek tudatában, ami percről percre más és más lehet. Az emberek sokszor elfelejtik, hogy a marketing valakinek szól és valakinek pedig nem szól. De akinek szól és őket eltaláljuk, akkor nagyon jó a marketing kampány. Természetesen lesznek olyanok, akik kritikákat fogalmaznak meg egy kampánnyal kapcsolatban, de valószínűleg nem nekik szólt az a kampány és ők nem a célcsoportunk.

A Kulcs-Softot mindenki dobozos termék szakértőként és szállítóként ismeri. A termékpaletta széles, de van-e tervbe véve valamilyen új termék, mint a Kulcs-Ügyvitel volt 2010-11-ben?

Kulcsár Tibor: Két új irány van, az egyik a felhő. Azt gondolom, hogy előbb utóbb minden szoftver a „felhőben” lesz. Hogy ez online szoftver formájában fog megvalósulni vagy valamilyen távoli asztalos eléréssel ezt még nem tudom megmondani. De ez az egyik irány, amiben nagyon erősödünk és erősítünk, már több száz ügyfelünk használja felhőben a Kulcs-Soft termékeket. A másik a mobiltechnológia, IOS, Android, Windows. Idővel az emberek a szoftvertermékeket okostelefonon fogják használni, az irodában desktopos-felhős megoldást fognak használni, a strandon pedig a mobiltelefonon keresztül jelentkeznek be a céges hálózatba ügyeket intézni. Én most a Windows-ra fogadnék, azért mert a Microsoft azt tudja megoldani, hogy ugyanaz az operációs rendszer fusson desktopon és okostelefonon is. Ez jellemzően a cégeknek fog előnyt biztosítani a jövőben, hiszen kompatibilis rendszert kapnak, dektop-felhő-mobiltechnológia.

Az iPone-ról azt gondolom, hogy nagyon jó, de meg fog maradni réteg telefonnak, valószínűleg a társadalom felső rétegei fogják továbbra is csak használni. Az Android alapvetően egy olyan operációs rendszer, amely mobilra lett fejlesztve és nem használják desktopon. Valamint annyiféle eszköz van használatban annyiféle verzióval, hogy nem könnyű rá fejleszteni, ami az egyik eszközön jól néz ki a másikon már nem biztos.

Úgy tudom, hogy a Kulcs-Softnak már vannak külföldi kapcsolatai, már külföldön is sikereket értek el. Mesélne nekünk néhány dolgot erről?

Kulcsár Tibor: Jellemzően a Kulcs-Soft Romániában, Szlovákiában és Oroszországban van jelen Key-Soft márkanéven. Körülbelül két-háromszáz ügyfelünk van országonként. Szépen haladunk ezekben az országokban is, természetesen még nem összehasonlítható az ügyfelek száma a hazai ügyfelekkel, de a Kulcs-Softnak sem volt több ügyfele három éves korában, úgyhogy a jövő bíztató. A nagyon közeli jövőben a cél Németország és az Egyesült Államok.

Most beszéljünk egy picit másról. Azt gondolom, hogy a Kulcs-Soft annó nagyon hasonlított egy mai startup cégre, annyi különbséggel, hogy nem volt mögötte befektető. De megvolt a vállalkozási kedv, az innováció, érdekes gondolatok. Ön mit gondol a hazai startup cégekről?

Kulcsár Tibor: Én azt gondolom nincsen startup cég, mert minden cég starupként kezdi az életét. A befektetőkről is markáns véleményem van, mert szerintem tönkreteszik magát a céget. A mai induló cégek legnagyobb ellensége a befektető, ugyanis kiírtja belőlük az életképességet. A Kulcs-Soft és hasonló cégek azért lettek sikeresek, mert nem volt pénzünk, hinnünk kellett abban, amit csinálunk és nekünk kellett megtermelni a növekedéshez szükséges anyagi forrásokat. Én nem hiszem, hogy egy cégnek hitelre, befektetőre vagy pályázati pénzekre lenne szüksége az elinduláshoz, mert ezek azok, amelyek ellehetetlenítik a munkát közép és hosszútávon is.

Mit gondol egyáltalán a hazai IT piacról? Az utóbbi évek beruházási kedvtelensége nem kedvez ennek a piacnak, a Kulcs-Soft mutatói mégis azt mutatják, hogy sikeres. Ön minek tudja be ezeket az eredményeket?

Kulcsár Tibor: Én azt gondolom nincs beruházási kedvtelenség, van hasznos és haszontalan beruházás. Aki hasznos beruházást ajánl és jó a terméke ott nincs válság. Annak van válság, akinek rossz terméke van és ezt nagyon komolyan így is gondolom. Ha jó a termek, akkor lesz vevő, ha nem jó, akkor pedig nem.

Ha kaphatna egy lehetőséget, hogy visszamenjen az időben és egy valamit a cégében máshogy csináljon, máshogy döntsön, akkor mi lenne az?

4.JPGKulcsár Tibor: Mondhatnám, hogy nincs ilyen, mert minden dolog tényleg szépen ment. Talán visszamennék és felgyorsítanám a folyamatot, mint amikor egy számítógépes játékban újra játszunk egy pályát. De talán egy dolog lenne, hogy ’88-ban kimentem volna külföldre, akkor ma talán egy ugyanekkora cégem van csak dollárban. De azt gondolom a Kulcs-Soft története úgy szép ahogy van, itt ma Magyarországon!

Ha most előre tudnánk menni az időben 10-15 évet, akkor hogyan szeretné látni a Kulcs-Softot?

Kulcsár Tibor: Húsz Kulcs-Softot képzelek el a világ húsz pontján, amelyek a kisvállalatokat segítő, számukra hasznot hozó gazdasági szoftverekkel foglalkoznak, mögöttük pedig egy tőzsdei anyacég van. Ez egy olyan jövőkép, ami hajt előre a napi munka során.

Beszélhetünk egy picit a családról, magánéletről, hobbikról?

Kulcsár Tibor: Természetesen, három fiam van két házasságomból. A legidősebb 24 éves a két kicsi 7 és 9 évesek. Szabadidőmben golfozni és vitorlázni szeretek. Már 15 éve golfozom egy baráti társasággal. Nyáron a Balatonon szeretek pihenni, utazni inkább télen szoktam. Nagy szerelmese vagyok a túraautózásnak is, én vagyok a hazai Ferrari klub alelnöke, és így elég sokat túrázunk belföldön és külföldön is a csapattal.

Kedves Tibor, köszönöm a beszélgetést!

Kulcsár Tibor: Én is köszönöm a lehetőséget.

Befejezésül pedig álljon itt a Kulcs történelem képekben is:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr965547829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása