Tervezzünk üzletet - közvetlen költségek

A múlt héten elkezdtünk megnézni egy üzleti tervezést a gyakorlatban. El kell mondjam, hogy ebben a cikksorozatban egy nem túl bonyolult vállalat üzleti tervét készítjük el, pusztán azért, hogy gyakorlati tanácsokat, tippeket adjak azoknak, akik az üzleti tervezést valamiféle megtanulhatatlan, elképzelhetetlen dolognak tartják. A múltkori cikkben tehát az árbevételek tervezéséről volt szó, egyszerűen mennyiség és árazás alapon. Fontos, hogy az üzleti tervezés során lehet, hogy többször is át fogjuk gondolni az árazási stratégiánkat és ennek megfelelően az eladott mennyiségi darabszámokat is, hiszen mégiscsak egy olyan üzleti tervet szeretnénk készíteni, ami:

  • hihető minden érdekelt számára
  • megvalósítható
  • működőképes

profit-and-loss-1024x853-1024x853.jpg

A mai részben a közvetlen költségek tervezésével fogunk foglalkozni egy picit, maradunk tehát még mindig az eredménykimutatásnál. Az én terminológiám szerint közvetlen költség, amelyet az értékesítésünk, az árbevétel szerzésünk érdekében közvetlenül rá tudunk osztani a bevételekre. Például közvetlen költség lehet a termék gyártási költsége, vagy például a szolgáltatás nyújtáshoz a felhőszolgáltatás igénybevétele egy nagyvállalattól (pl. Microsoft Azure vagy Amazon), de nem lehet közvetlen költség, amit nem tudunk az árbevételre, a termék értékesítésre közvetlenül felosztani, például az ügyvezető munkabére.

Nézzünk néhány példát a közvetlen költségekre. A termékeinket gyártjuk, gyártatjuk, akkor fontos, hogy meg kell határozni még az üzleti tervezés előtt egy termék önköltségét, mennyibe is kerül nekünk, ez bizony több összetevőből áll és sokszor csak az alkatrészek beszerzési árával kalkulál a legtöbb cég, pedig sok-sok egyéb tétel is rárakódik:

  • összetevő alkatrészek tényleges beszerzési nettó egységára
  • gyártásban dolgozók járulékokkal növelt munkabére
  • gyártási telephely nettó bérleti díja
  • gyártó eszközök nettó bérleti díja
  • gyártó eszközök havi értékcsökkenése
  • vásárolt alapanyagok vámkezelési díja

Látjuk, hogy így már nem is olyan egyszerű meghatározni egy előállított termék önköltségét. A fenti költségeket összeadjuk és arányosítjuk egy darab legyártott termékre. Az én üzleti terv példámban 10.000. Ft-ban határoztam meg az egy termék önköltségi árát. Ezek után így néz ki az üzleti terv táblázatunk:

screen_shot_2016-06-10_at_9_45_28.png

Meghatároztuk az árbevételt még korábban, most alatta felírtuk az 1 db termék gyártási önköltségét és szoroztuk az adott hónapban értékesített darabszámmal, így kijött a havi gyártási önköltségünk. Fontos lesz, hogy a gyártási önköltséghez hogyan árazzuk majd be a terméket. Az árnak piacképesnek kell lennie, de fedeznie kell nemcsak a közvetlen költségeket, de minden egyéb közvetett költséget is.

Tételezzük fel, hogy disztribútoron és saját értékesítőkön keresztül is akarjuk a termékeinket értékesíteni jutalék rendszerben. Tervezzük meg, hogy mekkora jutalékot tudnánk adni az alvállalkozóknak, értékesítőknek. Az én tapasztalatom az, hogy tisztán jutalékos rendszerben kevesen szeretnek/tudnak értékesíteni, hiszen mindenki pénzből él és a motivációt fenn kell tartani. Tételezzük fel, hogy az árbevételünk felét a disztribútor fogja adni, a másik felét saját értékesítő kollégák. A disztribútori jutalékot 20%-ban határozzuk meg és nincs fix összeg. Akkor az árbevétel felére számolunk 20% jutalékot. Az értékesítők fix bére legyen mondjuk bruttó 400.000. Ft, erre számolunk még járulékokat (*1,285). Valamint meghatározunk egy havi bónuszkeretet ami az értékesítési árbevétel másik felének 10%-a (az értékesítők kevesebb %-ot kapnak, mivel van fix bérezésük). A bónusz rendszert ezzel párhuzamosan ki kell dolgozni az értékesítőkkel (szerződések után fizetünk, kimenő számlák után fizetünk vagy befolyt árbevétel alapján fizetünk). Ha ezeket a számokat felvisszük az Üzleti terv mintánkba, akkor itt járunk.

screen_shot_2016-06-10_at_10_04_26.png

Megterveztük a közvetlen költségeket (természetesen minden cégnek saját magára szabottan kell ezeket megtervezni) és ebből máris látjuk, hogy mekkora az Értékesítési tevékenységünk közvetlen fedezete havi és éves szinten egyaránt. A következő cikkben tovább megyünk a közvetett költségekre és meghatározzuk a vállalat nyereségességét, amely alapján üzleti döntést lehet majd meghozni, hogy érdemes az üzletbe belevágni vagy sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr398796952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Macher Judit

macher_judit.jpg

Magamról

Macher Judit vagyok, a Macher Gépészeti és Elektronikai Zrt. második generációjának tagja. A szüleim által 30 éve indított, bérmunkával foglalkozó Bt-ből mára egy közel 100 főt foglalkoztató integrátori szerepkört is ellátó Zrt. lettünk. Az innovatív megoldásokra való nyitottság mindig is jelen volt cégünk életében, így lettünk Magyarország öt Mintagyárának egyike. Ennek kapcsán számos céggel osztottuk meg a tapasztalatunkat a digitalizációval kapcsolatban, mely során mi is rengeteget tanultunk. Ezzel a bloggal az offline térből az online térbe tesszük át a párbeszédet a legújabb technológiákról (elsősorban az ERP-k területén), és az egymástól való tanulás lehetőségét. Időről időre olyan szakértőket kérek fel tapasztalataik megosztására, akiktől hiszem, hogy sokat tanulhatok, tanulhatunk.

Facebook

Elérhetőség

Ha kapcsolatba szeretnél velem lépni, mert véleményed van, meg akarsz osztani velem valamit, segítségre van szükséged, akkor ne habozz, írj nekem!

macherjudit@gmail.com 

Friss topikok

Kiemelt partnerek

 
logo_white_red_1.png

 prodHost Zrt.
Az okos vállalatirányítási rendszer

 

macher.jpg

MACHER Gépészeti és Elektronikai Zrt.

 

Partnerek

 

 cmo_logo.png

 

  

corvinus-logo-400x280.jpg

 kulcs.png

 hrp_logo_new-1024x552.png

 

 sclogo.png

 

 graphit_logo_1.jpg

Computerworld

Nincs megjeleníthető elem

www.erpblog.hu

Macher Judit vagyok, a Macher Gépészeti és Elektronikai Zrt. második generációjának tagja. A szüleim által 30 éve indított, bérmunkával foglalkozó Bt-ből mára egy közel 100 főt foglalkoztató integrátori szerepkört is ellátó Zrt. lettünk. Az innovatív megoldásokra való nyitottság mindig is jelen volt cégünk életében, így lettünk Magyarország öt Mintagyárának egyike. Ennek kapcsán számos céggel osztottuk meg a tapasztalatunkat a digitalizációval kapcsolatban, mely során mi is rengeteget tanultunk. Ezzel a bloggal az offline térből az online térbe tesszük át a párbeszédet a legújabb technológiákról (elsősorban az ERP-k területén), és az egymástól való tanulás lehetőségét. Időről időre olyan szakértőket kérek fel tapasztalataik megosztására, akiktől hiszem, hogy sokat tanulhatok, tanulhatunk.

Search Clear

[-] mínuszos.hu

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása