Iparági ERP vs Általános ERP

A mai cikkben szintén ERP rendszereket szeretnék pár szempontból összehasonlítani, de most az iparági megoldásokat fogom összevetni az általános (bármilyen iparágba bevezethető) rendszerekkel.

 

Ha valaki azt gondolja, hogy ez a cikk ugyanaz lesz, mint a korábbi, akkor téved. Hiszen az egyedi rendszerek közel sem biztos, hogy egy iparágba készülnek, erre egy egyszerű példa egy számlázó program, ami szinte bármilyen iparágba bevezethető, mégsem mondható standard rendszernek sem. Illetve vannak olyan nemzetközi standard rendszerek, amelyek egy adott iparágba szolgáltatnak csak. Tehát összeségében elmondhatjuk, hogy az iparági megoldások között lehetnek egyedi és standard rendszerek, illetve az általános rendszerek között is megtalálhatóak az egyedi készítésűek és a nemzetközi standardek.

 

Most vizsgáljuk meg az iparági megoldásokat és az általános rendszereket néhány szempontból:

 

ÁR

Az iparági megoldások általában drágábbak, mint egy általános rendszer, hiszen az adott iparág minden speciális tevékenységét képesek lekezelni úgy, ahogy az az iparágra jellemző. De itt is meg kell különböztetni, hogy az az iparági megoldás egyedi készítésű vagy egy nemzetközi standard. Amennyiben nemzetközi szoftvert használunk, úgy biztosak lehetünk benne, hogy jóval nagyobb árat fogunk fizetni, ugyanazért a szolgáltatásért.

 

ALKALMAZHATÓSÁG

Egy rendszer alkalmazhatósága kell(ene), hogy befolyásolja a vásárlási szándékot, ezért ha az az iparág ahol tevékenykedünk, külön szabályok alapján dolgozik, és nem húzható rá a klasszikus adok-veszek filozófia, akkor ne kisérletezzünk egy általános rendszerrel, hanem vizsgálódjunk a piacon, lehet hogy van olyan cég aki kifejezetten erre a piacra specializálódik. Ha kihagyjuk ezt a lépést, később hatalmasat bukhatunk.

 

KAPCSOLT SZOLGÁLTATÁSOK

Az ERP mellé általában tanácsadást is vásárolnak a felhasználók, de nem mindegy, hogy az adott céget könnyű-e megismernie a tanácsadó cégnek, és a kapcsolattartó személyek (fejlesztők, tanácsadók, konzulensek) képesek-e a céggel történő kommunikációra (beszélnek-e közös nyelvet), vagy sem. Ha a tanácsadó cég a szállítmányozási piacra vagy a gabona termelő piacra szolgáltat (vagy egyéb bármilyen speciális piacra), akkor azok a tanácsadók könnyebben szót fognak érteni az ügyféllel, mint egy olyan tanácsadó, aki eddig csak „klasszikus kereskedelmi” szoftverrel foglalkozott.

 

OKTATÁS (erről lásd részletesebben Központi oktatás vs Helyszíni oktatás című cikkemet)

Az oktatásnál sem mindegy (itt elsősorban a tanácsadó cég szempontjából), hogy minden egyes céget külön időpontokban, külön emberi ráfordítással kell oktatni, vagy össze is vonhatóak az iparágban tevékenykedő cégek oktatásai.

 

BEVEZETHETŐSÉG

Ebből a szempontból jóval nagyobb előnyt élveznek azok az ERP-k, amelyek semmilyen specifikációt nem tartalmaznak, hiszen bármilyen céghez be lehet őket vezetni, de ez az erősség, egyben gyengeség is, hiszen hátrányban vannak bizonyos iparági megoldásokkal szemben.

 

Még nagyon sok szempontot lehetne sorolni, és nem tisztem, hogy eldöntsem, és nem is akarom, hogy melyik típusú rendszer a jobb vagy rosszabb. A lényeg az, hogy van köztük különbség és amikor ERP-t választunk, akkor vizsgáljuk meg jól ezeket a különbségeket, hogy a nekünk megfelelőt válasszuk. Ami másnak a legmegfelelőbb, nem biztos, hogy nekünk is az a legjobb.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr11339265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása