Azt mindannyian tudjuk, hogy egy ERP bevezetésekor oktatásokat, tréningeket kell tartani a leendő felhasználóknak. Illetve azt is tudjuk, hogy a beveztés után is szükséges képezni a felhasználókat az új funkciókra, tehát az oktatások ideje sohasem jár le. Oktatni mindig kell. De vajon tudjuk-e, hogy mikor melyik oktatási formát válasszuk? Cikkemben a központi (nagy csoportos) és a helyszíni (kis csoportos) oktatásokat fogom elemezni, összehasonlítani.
Mielőtt részletezném az oktatási formákat le kell tisztázni azt is, hogy a jelenlegi ERP piacon különböző típusú rendszerek vannak, és a rendszer típusok szintén befolyásolják, hogy milyen oktatásokat kell tartani. Vannak ún. iparági megoldások, amikor a rendszert minden gond nélkül egy iparág összes vállalatára be lehet vezetni. De vannak olyan általános rendszerek is, amelyeket a legtöbb iparágba be lehet vezetni, de minden egyes iparágnál olyan szintű testreszabást kell végezni, amely miatt már súrolja az egyedi szoftver határát a dolog. És elég nehéz egy teljes iparágat megnyerni ilyen általános típusú rendszerekkel, ezért a végeredmény az lesz, hogy több cég fogja használni a rendszert, de mindegyik más iparágból kerül ki, így több tucat különböző (egyedi) rendszerrel állunk majd szemben.
És most a két típusú rendszerhez kapcsolódóan nézzük meg a két típusú oktatási formát!
- Iparági megoldások
Központi oktatás
Amennyiben egy iparági megoldást szállító cég vagyunk, úgy nagyon hasznosak lehetnek a központi oktatások, hiszen az ügyfelek ugyanazt a rendszert használják, és valószínűleg ugyanazokkal a problémákkal is kűzdenek, ezért bizonyos időnként (a bevezetés után) egy probléma megbeszélésére, egy új funkció bemutatására össze lehet hívni az ügyfeleket egy közös oktatásra. Nagyon hatékonynak tartom mert nem csak a tanácsadó cég adja bele a tudását, hanem az ügyfelek is tudnak egymás problémáiból tanulni, illetve megoszthatják egymás tapasztalatait is. Sőt egy nagyobb bevezetés előtt egy központi oktatóteremben be lehet mutatni az iparág vezetőinek a rendszert a bevezetés előtt.
Helyszíni oktatás
Helyszíni oktatást bármikor lehet tartani a bevezetés szakaszában és utána is. De fontos, hogy ilyen esetekben általában a felhasználók egy jóval kisebb csoportjával kell foglalkozni, ezek általában egy-két személy oktatását jelentik. Személyes tapasztalatom szerint több helyszíni oktatásra van szükség, mint központira, de a központi oktatások szerepe is nagy, és sok időt lehet velük megtakarítani.
- Általános rendszerek
Központi oktatás
Általános rendszereknél központi oktatásokról nem igen beszélhetünk, mivel egyszerre csak egy ügyfélről van szó, akit oktatni kell. Azokat a felhasználókat pedig nem érdemes berendelni a központba oktatás céljából, hanem a központnak kell kitelepülnie a helyszínre az oktatások elvégzése céljából.
Helyszíni oktatás
Ilyen rendszerek esetén tehát marad a helyszíni oktatás, amit kis és nagy csoportokban is el kell tudni végezni hatékonyan. Fontos a jó időbeosztás, hogy a felhasználókat ne zavarjuk a napi munka elvégzésében de mégis maradjon idő az oktatásokra is.
Összegzésül annyit akarok még mondani, hogy ahol lehet érdemes központi oktatásokat tartani a bevezető partner és az ügyfél érdekeit is szem előtt tartva.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.