Néhány gondolat a szoftvertesztelésről

Aki a szoftver piacon tevékenykedik, szoftverekkel foglalkozik, adott esetben programokat ír, bizonyára tudja milyen komplex és nehéz feladat a tesztelés. A tesztelésre ellenben sokszor úgy gondolnak cégek, hogy egy „szükséges rossz” dolog, amit valakinek végig kell csinálnia, végig kell kattintgatnia a rendszert és kész. A tesztelés egy nagyon fontos és felelősség teljes folyamat, ami a szoftverkészítés (ERP rendszertervezés) fontos és kiemelt eleme.

A programozó programokat ír, ezt mindenki tudja. A programozók is emberek így nyilván hibázhatnak. Természetesen a programozó alapfeladatai közé tartozik, hogy minimális tesztelésen ő maga vigye keresztül a saját programját, mielőtt egy másik munkafázisnak átadná, ez a másik munkafázis a tesztelés. A fejlesztő mindig valamilyen leírás, igényterv, specifikáció (brief) alapján dolgozik, így folyamatosan vizsgálja, figyeli, hogy az általa írt program megfelel-e az elvárásoknak. Amikor végez a fejlesztéssel, megtörténik a készre jelentés és kezdődik a tesztelési munka.

Milyen alapelveket kell figyelembe venni teszteléskor?

  • A specifikáció, a brief az irányadó. Fontos, hogy a tesztelő tisztában legyen azzal, hogy mi volt az ügyfél, a megrendelő elvárása a szoftvertől.
  • Meg kell találni az eltéréseket a specifikáció és a késztermék között. Ezek az eltérések lehetnek funkcionális eltérések, azaz valami nem úgy működik, ahogy meg lett rendelve, illetve tényszerű hibák, hibaüzenetek is.
  • Figyelembe kell venni, hogy milyen mértékű tesztelés hajtható végre. Valószínűleg 100%-os tesztelés soha nem hajtható végre, de törekedni kell a minél nagyobb arányú lefedettség elérésére, a lehető legtöbb szcenárió tesztelésére.
  • A tesztelés célja, hogy növeljük a rendszer megbízhatóságát.
  • A tesztelés teljes folyamatáról dokumentációt kell készíteni, tesztnapló formájában.

Most vizsgáljuk meg, hogy mit mond az ITIL a szoftvertesztelésről. Az ITIL-ben a szoftvert tesztelés és értékelés fázis a SERVICE TRANSITION, azaz a Szolgáltatás Bevezetés szakasz rész, azon belül a Service validation and testing részben található információ róla.

Egy szolgáltatás (rendszer) tesztelésének a célja, hogy az IT szolgáltatás rendelkezésre állása a lehető legmagasabb legyen. A tesztelés célja, hogy az új vagy egy megváltoztatott (továbbfejlesztett) funckió, szolgáltatás megfeleljen a megrendelő elvárásainak (megrendelő céljainak) valamint megfeleljen a mindennapi használatnak, azaz a szolgáltatás folyamatos legyen, legyen mindig megfelelő kapacitás és biztonságos is legyen. Ezt a két tényezőt szokták "fit for purpose" és "fit for usage" néven is emlegetni. Az egész tesztelési folyamatnak a célja, hogy értéket szolgáltassunk az ügyfélnek az ő tevékenységének, üzletének ellátásához.

Ezek alapján a tesztelés tárgya, céljai:

  • Az új program, szoftver (release) megfeleljen az ügyfél elvárásainak (sponsor, stakeholder).
  • Fit for purpose és fit for usage.

Milyen tesztelési típusokról beszélhetünk?

  • Service requirements testing: A szolgáltatás vagy termék (szoftver) igény specifikációjának történő megfelelés tesztelése, ez az ún. "fit for purpose", azaz megfelel-e az elkészült szolgáltatás vagy termék az elvárásoknak.
  • Service level testing: Teszteléskor az is fontos, hogy az elkészült termék vagy szolgáltatás az elvárt szolgáltatási szintnek (SLA) megfelel-e vagy sem.
  • Service assurance testing: Itt lényegében a "fit for usage" feltételnek történő megfelelés tesztelése történik.
  • Usability testing: Működik-e, nincs-e hibaüzenet. Felhasználó barát-e, használható-e egyáltalán.
  • Contract and regulation testing: Fontos, hogy a teszteléskor arra is figyelemmel kell lenni, hogy az elkészült szolgáltatás vagy termék megfelel-e a törvényi előírásoknak, különböző vállalt minőségbiztosítási szabványoknak (ISO).
  • Service management testing: Az elkészült szolgáltatás vagy termék megfelel-e vajon a felsővezetés igényeinek, a belső szabályzatoknak?
  • Operational testing: Különböző működési teszteket lehet végrehajtani, stresszteszteket (egyszerre sok felhasználót ráengedünk a szolgáltatásra vagy termékre, szerencsére ez elég könnyen modellezhető). De idetartoznak a különböző hardver, kliens és hálózati tesztelések is.
  • Regression testing: Fontos, hogy egy új vagy újabb szolgáltatásnak tudnia kell a korábbi funkciókat, ezért egy korábbi verzióra futtatott teszteknek is működniük kell az új fejlesztésben.

Minden vállalkozásnak, informatikai szolgáltatást nyújtónak, terméket gyártó cégnek ki kell alakítani a saját tesztelési stratégiáját, azaz mi a tesztelés menete, célja, milyen erőforrások szükségesek ahhoz, mik az elvárt eredmények, stb. Valamint ki kell választani a stratégiának megfelelő tesztelési modellt is. Az informatikában az egyik legismertebb és legelterjettebb az ún. V-modell.

1.pngKép forrása: Wikipedia

A V-modell lényege, hogy a szoftver tervezés, bevezetés és tesztelés folyamata egy V betűt formáz. Az idővonal balról jobbra halad, az igényfelmérés, tervezés szakasz a V betű bal oldali szára, a V betű alsó része maga a bevezetés, a V betű jobb oldali szára pedig a tesztelési, élesítési szakasz.

Befejezésül néhány szó a tesztelési dokumentáció fontosságáról, a tesztnaplóról. Nyilvánvaló, hogy a tesztelési folyamatot is dokumentálni kell. A tesztelési dokumentáció általam javasolt részei:

  • Mit fogunk tesztelni.
  • Hogyan fogjuk tesztelni.
  • Pontosan mi történik a rendszer használata közben.
  • Milyen eltéréseket tapasztalunk a specifikációhoz képest (negatív és pozitív).
  • Az eltérések esetleges értékelésére is ki kell térni, a negatívumokére mindenképpen.

És egy érdekesség a legvégére. A tesztelési folyamat során észlelt első hiba (BUG) egy valódi bogár (angolul bug) miatt történt. 1947 szeptember 9.-én Grace Hopper és csapata egy bogarat talált a Mark II-es F panelének 70-es reléjében. Ez volt az első dokumentált hiba, és innen kapta a rendszerhiba a nevét, ezért hívjuk BUG-nak.

2.jpg

Kép forrása: Internet

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr794896620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Macher Judit

macher_judit.jpg

Magamról

Macher Judit vagyok, a Macher Gépészeti és Elektronikai Zrt. második generációjának tagja. A szüleim által 30 éve indított, bérmunkával foglalkozó Bt-ből mára egy közel 100 főt foglalkoztató integrátori szerepkört is ellátó Zrt. lettünk. Az innovatív megoldásokra való nyitottság mindig is jelen volt cégünk életében, így lettünk Magyarország öt Mintagyárának egyike. Ennek kapcsán számos céggel osztottuk meg a tapasztalatunkat a digitalizációval kapcsolatban, mely során mi is rengeteget tanultunk. Ezzel a bloggal az offline térből az online térbe tesszük át a párbeszédet a legújabb technológiákról (elsősorban az ERP-k területén), és az egymástól való tanulás lehetőségét. Időről időre olyan szakértőket kérek fel tapasztalataik megosztására, akiktől hiszem, hogy sokat tanulhatok, tanulhatunk.

Facebook

Elérhetőség

Ha kapcsolatba szeretnél velem lépni, mert véleményed van, meg akarsz osztani velem valamit, segítségre van szükséged, akkor ne habozz, írj nekem!

macherjudit@gmail.com 

Friss topikok

Kiemelt partnerek

 
logo_white_red_1.png

 prodHost Zrt.
Az okos vállalatirányítási rendszer

 

macher.jpg

MACHER Gépészeti és Elektronikai Zrt.

 

Partnerek

 

 cmo_logo.png

 

  

corvinus-logo-400x280.jpg

 kulcs.png

 hrp_logo_new-1024x552.png

 

 sclogo.png

 

 graphit_logo_1.jpg

Computerworld

Nincs megjeleníthető elem

www.erpblog.hu

Macher Judit vagyok, a Macher Gépészeti és Elektronikai Zrt. második generációjának tagja. A szüleim által 30 éve indított, bérmunkával foglalkozó Bt-ből mára egy közel 100 főt foglalkoztató integrátori szerepkört is ellátó Zrt. lettünk. Az innovatív megoldásokra való nyitottság mindig is jelen volt cégünk életében, így lettünk Magyarország öt Mintagyárának egyike. Ennek kapcsán számos céggel osztottuk meg a tapasztalatunkat a digitalizációval kapcsolatban, mely során mi is rengeteget tanultunk. Ezzel a bloggal az offline térből az online térbe tesszük át a párbeszédet a legújabb technológiákról (elsősorban az ERP-k területén), és az egymástól való tanulás lehetőségét. Időről időre olyan szakértőket kérek fel tapasztalataik megosztására, akiktől hiszem, hogy sokat tanulhatok, tanulhatunk.

Search Clear

[-] mínuszos.hu

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása