Korábban felajánlottam több ERP-vel foglalkozó hazai vállalkozásnak, hogy amennyiben az ERP közösségépítéshez szeretnének hozzájárulni, és hírt adni cégükről, tevékenységükről, eredményeikről, akkor forduljanak hozzám, és a blogon közzéteszem az írásokat.
A mai cikkben a felhő szolgáltatásokról lesz szó a Pannon Szoftver Kft. jóvoltából.
Földön és égen - Salga Péter
... avagy tök jó, hogy a csapból is folyhat a bor, de azért hadd lehessen már olykor elmenni az étterembe is
Mostanában vitatkoznak arról, hogy mi az ERP jövője. Van, aki azt mondja, hogy az on-premise (helyszínre telepített megoldás) ERP már haldoklik, és néhány éven belül mindenki a felhőben lesz, van aki kételkedik ebben, és azt mondja, hogy a hagyományos ERP megközelítés soha nem fog eltűnni.
Be kell valljam, annak ellenére, hogy az on-demand (felhő szolgáltatás szinonímája) irányban nagy befektetéseket tesz a cégünk (pl. 1clickbusiness) magam is az utóbbi csoportba tartozom, azaz nem hiszek abban, hogy a szerver-kliens architektúrában működő vállalatirányítás valaha is ki fog halni.
Nem a biztonsági megfontolások mondatják ezt velem, sőt állítom, hogy a kisebb cégeknek ideális a felhő-alapú szolgáltatás. A felhő segítségével olyan technológiához juthatnak egy igen alacsony, jól kalkulálható havi költéggel, ami normál esetben elérhetetlen lenne számukra.
Gondolj csak az elektronikus levelezésre: a gmail tényleg nagyon jó, sőt ha regisztrálunk a Google Apps-ra (és ez itt tényleg nem a reklám helye), akkor akár ingyen magkaphatunk hozzá egy nagyon komoly csoportmunkát támogató online megoldást. Persze itt-ott akadozik, de ez akkor is egy óriási lehetőség egy kis cégnek. Azonban van az a méret, ahol már olyan igények és elvárások fogalmazódnak meg (pl. biztonsági és funkcionális területen), amelyek szükségessé teszik egy saját levelezőszerver és csoportmunka-rendszer kialakítását.
Mi a Google Apps-et használtuk/használjuk, de nálunk is elérkezett az a szint, amikor úgy éreztük ez már nem elég. Íme néhány igény, amit kizárólag Google-el nem tudtunk volna megoldani:
- Mi a leveleinket, dokumentumainkat szeretjük projektek alapján csoportosítani, sőt még a megíráskor a megfelelő projekthez szeretnénk csatolni.
- Feladatokat és a hozzájuk tartozó eseményeket szeretnénk közösen kezelni, nem csak a naptrában megosztani a bejegyzéseket.
Bizonyára van olyan szolgáltatás-alapú szoftver, ami megoldást nyújt a fentiekre is, de a váltás nem olyan egyszerű, ezért mi egy hibrid rendszert alakítottunk ki.
Ugyanígy az ügyvitel esetén, egy kis cég le tudja fendi egy online számlázáó programmal a kezdeti igényeit, viszont ahogy növekszik, biztosan lesznek egyedi kívánságai, amit az online szoftver szállítója nem fog tudni kielégíteni (vagy ha igen, akkor az már nem is igazi on-demand). Ebben az esetben egy másik online szoftvert kell keresni, ami tudja a kívánt funkciót (de tartsd észben, hogy ez megint csak időleges megoldás lesz), vagy váltani egy helyben telepített rendszerre, ami testreszabható.
Az on-premise rendszerek nagy előnye tehát, hogy – bár itt sem triviálisan, de – az egyedi működést le lehet velük követni. Szerintem nem a cég működését kell a szoftverhez igazítani, hanem a szoftvert a működésünkhöz (a kérdés persze, hogy ki van kiért). Ellenkező esetben előfordulhat, hogy éppen azokat a speciális folyamataidat standardizálod, amik a versenyelőnyödet biztosították eddig. A Dyntell egy olyan megoldást alakított ki, amellyel gombnyomással hibrid kapcsolat teremthető a felhős megoldás és a testreszabást lehetővé tevő ERP megoldás között.
Az on-demand ügyviteli rendszerek nem az ERP ellenfelei, hanem az on-premise dobozos ügyviteli rendszereké. Ebben a küzdelemben persze nem kétséges a kimenetel. Ezek alapján azt javaslom Neked, hogy dobozos szoftverek hosszú életére ne köss nagy értékű fogadásokat, de ha növekszik a céged, akkor nézz körül az ERP piacon is.
A cikket a Pannon Szoftver Kft. munkatársa készítette.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.