Üzletet tervezni nem könnyű. Sokan úgy vágnak bele egy-egy új vállalkozásba vagy új termék fejlesztésbe, termék értékesítésbe, hogy nem mérik fel a jövőbeli költségeket és bevételeket. Én magam kevés olyan szakembert ismerek, aki jól tud üzleti tervet alkotni. Ha az interneten keresgélsz üzleti tervek után ott is inkább elméleti segítségeket kapsz, gyakorlati tanácsokat sokkal kevesebbet. Elindítok egy cikk sorozatot a témában, hogy valódi gyakorlati tanácsokhoz jusson mindenki, akit érdekel a téma, a mai részben a bevételek tervezéséről lesz szó.
Az elmúlt egy évben több üzleti tervet is készítettem és láttam is különböző üzleti terveket. Azt azért szögezzük le, hogy az üzleti tervezés mégiscsak a vágyaink, a feltételezéseink lepapírozása olyan módon, hogy azt minden érintett elhiggye, akiknek az üzleti terv szól (saját magunk, üzlettársak, bankok, befektetők, hivatalok, stb.). Nem könnyű feladat tehát, ezért is fontos, hogy amennyire csak lehet legyünk aprólékosak és támasszuk alá a feltételezéseinket.
Egy üzleti tervet mindig az eredménykimutatás oldaláról célszerű megközelíteni, bevételek és költségek. Egyáltalán nem kell ragaszkodni a magyar számviteli törvény szerinti eredménykimutatáshoz, készíthetünk egyedi eredménykimutatást, ami sokkal jobban lefedi a jövőbeli vállalkozásunk tevékenységét. Két fő egységről beszélünk, bevételek és kiadások. Ahogy említettem legyünk aprólékosak, így tervezzünk meg mindent analitikusan - amit lehet. Kezdjük a bevételekkel, terméket szeretnénk eladni, vagy szolgáltatást értékesíteni. Tegyük fel magunknak a következő kérdéseket:
- Milyen piacokon akarjuk a termékeinket/szolgáltatásainkat értékesíteni (soroljuk fel az országokat)?
- Kiknek akarjuk a termékeinket/szolgáltatásainkat értékesíteni (ha egy speciális ügyfélkörnek, pl. nőknek, vagy 20-on éves fiataloknak, vagy állattenyésztőknek, esetleg üvegház tulajdonosoknak, akkor eleve megbecsülhető az elérhető vásárlók maximális száma)?
- Adott időszakban mennyi terméket/szolgáltatást akarunk értékesíteni, milyen felfutással?
- Milyen áron akarjuk értékesíteni a termékeket/szolgáltatásokat?
- Az árazás egyszeri díjon alapul vagy folyamatos árbevételen (havi díj, negyedéves díj, éves díj)?
A kérdésekre adott válaszok alapján könnyen megtervezhető az árbevétel és nem hasra-ütés alapján kell bemondani egy összeget, amit egyáltalán nem tudunk alátámasztani.
Az árazás egy kulcs kérdés, amit a végleges üzleti terv vagy alátámaszt vagy kiderül, hogyha csak ennyiért tudjuk eladni a terméket, akkor nem érdemes belevágni az üzletbe. Az árazás kialakításánál a következőkre figyeljünk:
- Van-e hasonló termék a piacon mint a miénk?
- A mi termékünk miben jobb vagy másabb a piacon lévő elérhető megoldásokhoz képest?
- Miért van szükség még egy olyan termékre, ami már megtalálható a piacon?
- Az eladási ár fedezni fogja a gyártási/előállítási költségeket (lényegében erre fog választ adni az üzleti terv)?
Nyissunk egy Excelt és egymás mellé írjuk fel az adott év összes hónapját, például 201601, 201602.... 201612. Alá a következő sorban írjuk fel az eladni kívánt darabszámokat alá pedig az eladási árat. Ebből a két adatból meghatározható az adott időszaki árbevétel.
Természetesen lehet szofisztikálni sokkal jobban főleg, hogyha mondjuk egy havi díjas szolgáltatásról beszélünk, akkor az adott havi árbevétel az addig a hónapig eladott összes szolgáltatás (összes darabszám) szorozva az adott időszaki egységárral. Az értékesítési darabszámoknál vegyük figyelembe az esetleges szezonalitást, amennyiben van ilyen a terméknél (pl. nyáron az esernyőkből kevesebb fogy). De figyeljünk arra is, hogy az üzleti terv tartalmazzon fejlődést, egyre többet akarunk eladni és ezt majd természetesen megemelt költségekkel fogjuk elérni (mert pl. több értékesítőt kell foglalkoztatni, több kollégát a gyártásban, többet kell költeni marketingre). Az üzleti terv pedig megmutatja majd, hogy a megnövekedett költségek által megnövelt értékesítési volumen megfelelő fedezetet, megfelelő nyereséget fog-e hozni vagy sem. A cikksorozat folyamán egy Üzleti terv mintát fogok folyamatosan készíteni az elmondottak alapján és a legvégén majd letölthetővé is teszem azt mindenki számára. Tehát első körben itt járunk, nagyon egyszerűen megterveztük az árbevételt:
Folytatása következik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.