Személyes tanácsadás vs Vállalati tanácsadás

Nagyon érdekes, hogy bizonyos tanácsadási munkáknál, és ilyen az ERP tanácsadás területe is, hiába akarja a tanácsadó cég, hogy az ügyfelek a céget lássák, mint tanácsadó partnert ne pedig XY tanácsadót, előbb utóbb sajnos kialakul ez a (meglátásom szerint) rossz üzleti kapcsolattartás. Ebben a cikkemben a kétféle tanácsadói pozíciót szeretném elemezni, összehasonlítani, amelyek a személyes tanácsadás és a vállalati tanácsadás.

Nézzük először, hogy mi is az a személyes tanácsadás. A személyes tanácsadás az, amikor egy ügyfél egy adott cég, adott tanácsadójával van kapcsolatban. Ilyenkor minden egyes új ügyfél egy konkrét tanácsadóhoz kerül, és csak az adott tanácsadó foglalkozhat az adott ügyféllel. Ilyenkor az ügyfél jogosan azt érzi, hogy nem is XY Kft.-vel van kapcsolatban, hanem XY tanácsadó személlyel. Ilyen esetekben nagyon nehéz kezelni egy betegséget, egy szabadságot, hiszen az adott ügyfélhez senki más nem ért az adott tanácsadón kívül, így nagyon nehéz megoldani a helyettesítését is. Még súlyosabb lehet a helyzet akkor, ha az adott tanácsadónak megszűnik a munkaviszonya XY Kft.-vel (hogy a példánál maradjunk). Mi történik ilyen esetben? A tanácsadó átszerződik egy másik céghez, és gondolom Önök is láttak már olyat, hogy ilyenkor a tanácsadó viszi az ügyfeleket is magával, hiszen eddig is együtt dolgoztak, miért ne tehetnék ezt meg egy más szakmai háttérrel a tanácsadó háta mögött? Ez nem kitaláció, ezek valós megtörtént esetek. De olyan is történhet, hogy az adott tanácsadó megszűnik alkalmazottnak lenni, és ellátja a korábbi cégek tanácsadását, de már saját szakállára, saját jövedelmeszerzés céljából, kizárva belőle a tanácsadó céget. Én igazából egyetlen olyan pozitívumot se tudok felmutatni a személyes tanácsadás mellett, ami miatt megérné ezt a módszert alkalmazni hosszú távon a tanácsadó személyt alkalmazó cég szempontjából. A tanácsadó személy szempontjából természetesen ez nagyon kényelmes, és nagyon jó.

 

Most nézzük meg a másik módszert a vállalati tanácsadást. A vállalati tanácsadás bizonyos szinten hasonló, de a tanácsadó cég összes tanácsadója el tudja látni bármely szerződött partner igényeit. Tehát könnyen megoldhatóak a helyettesítések, munkaviszony megszűnése esetén is folytatódhat a munka, amíg az új kolléga betanul, és az ügyfél akárkihez fordul, mindig megtalálja a választ. Természetesen egy idő után bizonyos ügyfelek „rászokhatnak” bizonyos tanácsadókra, mert az emberek különbözőek és természetesen nem lehet mindenki mindenkinek szimpatikus. De ezt is ki lehet cselezni, mégpedig úgy, hogy egy központi telefonszámot és központi e-mail címet kell az ügyfeleknek kiadni, nem pedig a tanácsadók személyes elérhetőségeit. Így a központi e-mail címre érkező kérést, bármelyik éppen ügyeletben lévő tanácsadó feldolgozhatja, és a telefont is mindig más és más tanácsadó veszi fel (ügyeleti rendnek megfelelően).

 

Láthatjuk, hogy a vállalati tanácsadás mind az ügyfél, mind a tanácsadó cég számára sokkal hatékonyabb. Viszont „egyedi” szoftverkészítés esetén nehezebben alkalmazható, ilyen esetekben szokták használni a személyes tanácsadást.

 

Sokszor bizonyos általános szoftverek egyedi testreszabásánál is a személyes tanácsadás mellett döntenek, mert azt mondják, hogy minden egyes bevezetésnél „egyedi” igényeik vannak az ügyfelekenk. Ezek igazak minden szoftverre szerintem, de nem mindegy, hogy az alap szoftverből csinálunk 20-30 esetleg 100 db egyedi szoftvert, vagy az alap szoftverünket egy irányba kezdjük fejleszteni és legfeljebb alapkarbantartókban ki-be lehet kapcsolni funkciókat, esetleg eltérő módon futtatni funkciókat.

 

Tehát összességében én úgy látom, hogy hosszú távon csak a „vállalati tanácsadás” éri meg a mindkét fél számára.

 

Ebben a cikkemben azon tanácsadói munkáról írtam, amely egy ügyfél szoftver használatának gondjaival foglalkozik, nem pedig a klasszikus ügyféllátogató munkáról, amikor teljesen más minőségben látogatja meg a tanácsadó a partner céget, ilyenkor természetesen én is azt mondom, hogy mindig ugyanaz a tanácsadó menjek ki az ügyfélhez és beszélgessen vele, ebédeljen vele :).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr941356955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása