Okostelefonok = Üzleti telefonok?

Pár éve Sári Csaba akkori szerzőtársamnak az erpblog.hu oldalon megjelent egy írása arról, hogy az iPhone miért nem lehet üzleti telefon. Sajnos az a cikk már nem elérhető, így nem tudom pontosan felidézni, de most arra keresem a választ, hogy vajon mitől lesz népszerű egy smartphone, illetve, hogy valóban üzleti telefonnak hívhatunk-e egy okostelefont. Nekem hTC Hero-m, a feleségemnek jelenleg egy Nokia e52-ese van, én pedig korábban Nokia e75-öt használtam.

 

Üzletfeleim kezében általában csak iPhone-t, hTC-t és néha-néha BlackBerry-t látok. Természetesen nagyon sokan használnak különböző Nokia telefonokat, de azt csak telefonálásra használják, üzleti telefonként nem említeném, kivéve az "e" szériákat, azt viszont kevesen használják, mert az ár-érték aránya nem megfelelő.

 

Mitől üzleti telefon egy készülék?

  • Legyen megoldva az információk biztonságos tárolása (fájl és hdd szinten) valamint az információ áramlás is biztonságos legyen.
  • Alkalmas legyen hatékony e-mailezésre. Exchange szinkronizáció.
  • Rendelkezzen vezetéknélküli kapcsolódási módokkal (bluetooth, wifi).
  • Web böngészés kényelmes legyen.
  • stb.

 

Egy készülékről viszonylag könnyű meghatározni, hogy az üzleti készülék-e vagy sem. Ezekhez tartozik Exchange szinkronizáció, pop3 e-mail kliens, webböngésző, stb. A külső forrásokból telepíthető szoftvereken keresztül, könnyen kapcsolódhatunk (távoli asztalon keresztül) céges terminál szerverünkhöz, ahonnan szinte mindent el tudunk érni. Innen már csak a képernyő mérete szabhat határt, hogy mit és hogyan tudunk használni.

 

Mitől lesz népszerű vagy éppen népszerűtlen egy üzleti készülék?

A fenti felsorolás igaz a legtöbb okostelefonra, de mégsem lesz mindegyik népszerű. Ahogy a felvezetőben is írtam, a legtöbb üzletember a környezetemben iPhone, hTC vagy éppen BlackBerry párti, kevesen használnak Nokiát. De vajon miért?

 

A fenti 4 készülékfajtából egyedül a BlackBerry képes arra, hogy valóban push-mail szolgáltatást kezeljen. Habár ott nem így hívják. A push-mail lényege, hogy abban a pillanatban ahogy e-mailt kapsz, azonnal megkapod a telefonodra is. A BlackBerry ezt tudja, de ez nem Exchange szinkronizáció, hanem ez maga a BlackBerry szolgáltatás, amire a szolgáltatódnál előfizetsz, és BlackBerry képes készülék kell hozzá. Ezért viszonylag kevesen használják. Az iPhone, hTC és Nokia készülékek esetén elég egy mobil internet előfizetés (pl. 200 MB-os vagy aki sokat akarja használni, annak 5 GB-os), és a készülékedre szinkronizálhatod az Exchange vagy akár pop3 mail fiókodat. A beállításokban rögzített időközönként (általában 5 perc vagy 10 perc) a telefon a mobilinterneten (vagy wifi-n) keresztül csatlakozik a mail szerverhez és letölti a leveleidet. Ezt a szolgáltatók gyakran szeretik push-mail szolgáltatásnak hívni, de ez nem az, ahhoz folyamatos kapcsolatra lenne szükség, az viszont elég sok MB-ot fogyasztana, így jóval drágább lenne, mint 5 vagy 10 percenként felnézni a szerverre.

 

Mivel régebben e-mailezésre csak a BlackBerry képes készülékek voltak, így azok voltak elterjedve, de mióta van mobilinternet a BlackBerry-k háttérbe szorultak.

 

Nekem már 2007-ben volt egy Mio Digiwalker PDA-GPS-GSM készülékem, amit egyébként pár hónapja loptak el a kocsimból a VII. kerületben :(. Ez érintőképernyős (klasszikus pálcikával (stylus)), bögdösős, GPS-PDA volt, amivel lehetett telefonálni is. Először nagyon odáig voltam érte, kb. 2 hétig :), aztán egyszerűen használhatatlanná vált, mert egyszerre navigálni, telefonálni és PDA funkciókat kezelni egy készülékben nem egyszerű, ha a kezelő felület gyenge. És ez a pálcikával bögdösős technológia nem túl kifinomult, így hát váltottam. De miért is említem ezt? Mostanában nagyon mennek az érintőképernyős telefonok, de nem mindegy, hogy milyen technológia van mögötte. A legtöbb készülék nagyjából annak a régi Mio készülékemnek felel meg, én csak bögdösősnek hívom. Az iPhone és a hTC technológiája ettől sokkal-sokkal kifinomultabb, ezért is könnyebben használhatóak, így természetesen népszerűbbek.

 

Vannak felhasználók, akik egyszerűen idegenkednek az érintőképernyőtől. Ők általában a bögdösős technológiával találkoztak, de mihelyt kipróbálnak egy iPhone-t vagy egy hTC-t, azonnal beleszeretnek és pár hét alatt elsajátítják a használatát. Ezek után nem akarnak visszatérni régi nyomógombos készülékükhöz. Tegnap este nem volt kéznél a telefonom, de meg akartam nézni valamit a neten. Ott volt viszont a feleségem Nokia e52-ese. Hamar kapcsolódtam az otthoni wifi-re, a böngésző is elindult, de a mini képernyőn alig láttam valamit, és az ujjammal próbáltam lapozni, de nem lehetett :). A kurzor billentyűkkel meg szinte lehetetlen volt pont úgy beállítani, hogy el tudjam olvasni azt a cikket, amit akartam, így hát feladtam. Na ezért is népszerűtlen a Nokia, mint üzleti telefon. Az értintőképernyős technológiája ott jár, ahol kb. 3 éve járt a piac, érintőképernyő és nagy kijelző nélkül viszont használhatatlan egy weboldal megnézése, így hiába is van a készülékben webböngészésre alkalmas kliens, egyszerűen használhatatlan.

 

Ráadásul a Nokiára szinte lehetetlen jó ingyenes alkalmazást találni, míg iPhone-hoz és hTC-hez tonnaszámra lehet letölteni a jobbnál jobb alkalmazásokat. Ez is az egyik oka, hogy ezek népszerűbbek. Valaki nemrég megfogalmazta, hogy Nokiára fejleszteni alkalmazást egyenlő az öngyilkossággal. Igaza van.

 

Tehát sok-sok okostelefon van a piacon, ami alkalmas lenne üzleti készüléknek, de a legtöbb csak egy "vas" (ahogy az informatikában néha mondjuk :)), ami tele van funkciókkal, de valójában a felhasználói élmény egyenlő a 0-val. Az üzletemberek (akiknek ezeket a készülékeket gyártják) szeretnek gyorsan hozzáférni mailboxukhoz, vagy éppen egy weboldalhoz, így azt hiszem jelenleg az iPhone és a hTC azok a készülékek, amelyeket üzleti telefonoknak nevezhetünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr672265663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Giller Tamás 2010.09.27. 19:10:18

Még egy érdekes dolog ehhez a témához. A feleségem Nokia e52-ese már sokadjára van szervizben. A készüléket a GSM TAKÁCS internetes webáruházon keresztül vettük. Nagyon nem ajánlom őket, a telefont képtelenek megjavítani és a pénzt sem akarják visszaadni, illetve új készüléket sem. A telefon lassan többet volt náluk a szervizben, mint nálunk.
süti beállítások módosítása