PMO - a projekt iroda

PMO. Akiket érdekel a projekt menedzsment már bizonyára találkozott a projekt iroda kifejezéssel (Project Management Office). Mielőtt elmerülnénk a témában, ismerkedjünk meg a projekt kapcsán néhány alapfogalommal.

Azt már tudjuk, hogy a projekt valamilyen időszakos tevékenység, törekvés arra, hogy egy (egyedi) terméket, szolgáltatást vagy valamilyen eredményt, hatást hozzunk létre. De mi a program és mi a portfólió – projekt menedzsment szempontból?

A portfólió projektek és/vagy programok gyűjteménye az üzleti célok elérésnek megkönnyítése céljából. A portfólió elemeinek nem kell feltétlenül kapcsolatba lennie egymással, teljesen különálló, egymástól független projektek, programok is lehetnek. (Az ITIL – mivel az sokkal inkább egy informatikai szolgáltatásokra specializálódott módszertan – azt mondja, hogy a portfólió egy informatika szolgáltatást nyújtó (service provider) által nyújtható szolgáltatások listája, tehát szintén egy gyűjtemény.)

A program a portfólió egy bizonyos halmaza, amire már igaz, hogy egymással összefüggő projektek kapcsolódása, csoportja. Ha bizonyos projekteket célszerű együtt kezelni, mert azt valamilyen üzleti (valamilyen haszon elérése céljából) cél megkívánja, akkor szükség van program menedzsmentre is. A program menedzser egy nagyobb cél érdekében együtt kezel több projektet. A különböző szervezetek, vállalkozások, informatikai szolgáltatók az üzleti stratégiájuknak megfelelően csoportosítják a projektjeiket programokká és az egész rendszer kiadja a portfóliót.

A projekt menedzsment iroda (PMO) vagy röviden projekt iroda egy szervezeti egység, amelynek jelentős feladatai és felelősségei vannak a hatáskörébe rendelt projektek felett. A projektmenedzserről tudjuk, hogy a projekt menedzselésével valaki megbízta, van egy döntéshozó, a projekt irodának viszont saját hatáskörében lehetnek olyan privilégiumai, amelyek a döntéshozóéval egyeznek meg, azaz szüneteltethet egy projektet, vagy akár le is állíthat, mert a vállalkozás a szervezet stratégiai-üzleti céljai így kívánják. A projektmenedzser önállóan ilyen döntést nem hozhat.

A projekt iroda a következő feladatokat látja el:

  • menedzseli a közösen használt erőforrásokat a hatáskörébe rendelt projektek között
  • fejleszti a cég által használt projekt menedzsment módszertant, testre szabja a cég érdekeinek megfelelően, kialakítja az ún. best practice-eket
  • koordinációs szerepet vállal az egyes projektek között
  • elemzi, monitorozza a projekteket, figyeli a projektek előrehaladottságát

Összességében elmondhatjuk, hogy a projekt irodának sokkal komplexebb feladatai vannak a projekt menedzserhez képest. Azt is láthatjuk, hogyha egy vállalkozás több projektet visz folyamatosan, akkor szüksége van egy olyan szervezeti egységre, ahol ezeket a feladatokat hatékonyan szétosztják, kezelik, menedzselik. Míg a projekt menedzser nem munkahelyi vezető, addig a projekt iroda vezetője természetesen az.

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr134636666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Macher Judit

macher_judit.jpg

Magamról

Macher Judit vagyok, a Macher Gépészeti és Elektronikai Zrt. második generációjának tagja. A szüleim által 30 éve indított, bérmunkával foglalkozó Bt-ből mára egy közel 100 főt foglalkoztató integrátori szerepkört is ellátó Zrt. lettünk. Az innovatív megoldásokra való nyitottság mindig is jelen volt cégünk életében, így lettünk Magyarország öt Mintagyárának egyike. Ennek kapcsán számos céggel osztottuk meg a tapasztalatunkat a digitalizációval kapcsolatban, mely során mi is rengeteget tanultunk. Ezzel a bloggal az offline térből az online térbe tesszük át a párbeszédet a legújabb technológiákról (elsősorban az ERP-k területén), és az egymástól való tanulás lehetőségét. Időről időre olyan szakértőket kérek fel tapasztalataik megosztására, akiktől hiszem, hogy sokat tanulhatok, tanulhatunk.

Facebook

Elérhetőség

Ha kapcsolatba szeretnél velem lépni, mert véleményed van, meg akarsz osztani velem valamit, segítségre van szükséged, akkor ne habozz, írj nekem!

macherjudit@gmail.com 

Friss topikok

Kiemelt partnerek

 
logo_white_red_1.png

 prodHost Zrt.
Az okos vállalatirányítási rendszer

 

macher.jpg

MACHER Gépészeti és Elektronikai Zrt.

 

Partnerek

 

 cmo_logo.png

 

  

corvinus-logo-400x280.jpg

 kulcs.png

 hrp_logo_new-1024x552.png

 

 sclogo.png

 

 graphit_logo_1.jpg

Computerworld

Nincs megjeleníthető elem

www.erpblog.hu

Macher Judit vagyok, a Macher Gépészeti és Elektronikai Zrt. második generációjának tagja. A szüleim által 30 éve indított, bérmunkával foglalkozó Bt-ből mára egy közel 100 főt foglalkoztató integrátori szerepkört is ellátó Zrt. lettünk. Az innovatív megoldásokra való nyitottság mindig is jelen volt cégünk életében, így lettünk Magyarország öt Mintagyárának egyike. Ennek kapcsán számos céggel osztottuk meg a tapasztalatunkat a digitalizációval kapcsolatban, mely során mi is rengeteget tanultunk. Ezzel a bloggal az offline térből az online térbe tesszük át a párbeszédet a legújabb technológiákról (elsősorban az ERP-k területén), és az egymástól való tanulás lehetőségét. Időről időre olyan szakértőket kérek fel tapasztalataik megosztására, akiktől hiszem, hogy sokat tanulhatok, tanulhatunk.

Search Clear

[-] mínuszos.hu

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása