A legerősebb ERP leggyengébb oldala

A hazai és nemzetközi piacon is nagyon sok ERP (vállalatirányítási) rendszer érhető el. Nagyon sok közös tulajdonsággal és nagyon sok különbözőséggel. Egyes rendszereket bizonyos célpiacra gyártanak, másokat úgy készítettek, hogy szinte bárki számára elérhető és használható legyen. Minden ERP rendszernek vannak gyengeségei és vannak erősségei.

Amikor vállalkozóként a számunkra legelőnyösebb megoldást akarjuk választani nagyon fontos, hogy megismerjük a rendszert, és ne csak úgy általában, hanem az összes előnyét és hátrányát is (http://erp-blog.blog.hu/2012/07/29/hogyan_valasszunk_erp_rendszert). A legalkalmasabb módszertan az erősségek és gyengeségek felmérésére a SWOT elemzés. A SWOT elemzés nemcsak a vásárláskor hasznos módszertan, de nagyon hatékony akkor is ha egy új terméket (pl. szoftvert) szeretnénk a piacra vinni. Hamar kiderül a rendszer életképessége. A SWOT elemzéskor a termék, szolgáltatás, rendszer jellemzőit, funkcionalitásait, hiányosságait négy csoportba kell rendezni:

  • Gyengeségek: Belső tényezők. Azon funkcionalitások, amelyek lehetnének jobbak, vagy teljes mértékben hiányoznak.
  • Erősségek: Belső tényezők. A legkiemeltebb funkciói a rendszernek, ezek a dolgok teszik eladhatóvá.
  • Lehetőségek: Külső tényezők. Olyan lehetőségek, piaci potenciálok, amelyeket ki lehet használni.
  • Veszélyek: Külső tényezők. Olyan negatív tényezők, amelyek veszélyeket hordoznak.

1.gif

Kép forrása: Internet

A SWOT elemzést általánosságban nem lehet elvégezni, mert mindig konkrétan az adott termékre, szolgáltatásra, vagy éppen az elemzés alá vont ERP rendszerre vonatkozik. SWOT elemzés készítésekor vonjuk be külső szakértőt, független szakembereket, ügyfeleket a projektbe. A szoftvert gyártó cég mindig elfogult a saját termékével szemben, azt látja bele, amit bele szeretne látni, nem pedig azt, amit a piac lát a termékben. Nagyon jó ha a terméket független szakértőknek is megmutatjuk, és a legjobb ha az ügyfelek egy kérdőív keretében mondják el véleményüket a termékről (ha ez egy már bevezetett, működő képes termék).

De vajon mi az a pontja egy ERP rendszernek, amely egyben a legerősebb és leggyengébb oldala is? Szerintem ez egyértelműen az integráltság. Az integráltság az a funkció ami miatt integrált vállalatirányítási rendszernek hívjuk az ERP rendszert, ez a szoftver alkalmazások evolúciójának csúcsa, amikor minden mindennel integrált, nincs dupla adatbevitel, minden információ elérhető. De ez az a pont, ami a legtöbb gondot is okozza egyben. Ha egy adat hibásan került be a rendszerbe, akkor szinte lehetetlen javítani hacsak nem a bekerülési pontnál. A hibák nem derülnek ki sokszor azonnal, így egy hibás adatbevitel vagy hibás funkció következményeit az integráció miatt évekig viheti magával egy-egy kimutatás vagy riport.

Egyetlen megoldás, hogy a rendszert az integráció miatt igen komolyan felkészítjük a hibakezelésre, hogy akár évek múlva is lehessen javítani, korrigálni a bevitt adatokat. Az integráltság nemcsak a hibajavítások miatt gyenge pontja az ERP rendszereknek, de kiemelt konfliktus forrás az ERP rendszert használó részlegek, kollégák között. Más fontos a könyvelőnek és más fontos egy értékesítő kollégának vagy éppen egy raktári vezetőnek. Ezeket a konfliktus forrásokat az ügyviteli rendszer nem is képes kiegyenesíteni, ez a feladat a felhasználókra vár.

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr505187431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása