Menedzser, menedzser, menedzser

Az informatikai szolgáltatások területén egyre több speciális munkakörrel találkozhatunk. Az álláshirdetések (főleg a multinacionális cégek hirdetései) angol terminológiát követnek, hiszen ezek a pozíciók általában a globális csapatban helyezkednek el. A pályakezdő gazdasági informatikusoknak, informatikai szakembereknek szeretnék segítséget adni, hogy hogyan is lehet ezeket a pozíciókat értelmezni.

Először is tisztázzuk, hogy vannak munkahelyi vezetők (line manager) és vannak projektek vezetésére kijelölt munkatársak (projekt manager), de természetesen lehetnek olyan pozíciók is, amelyek vegyítik a fenti két funkciót. Nézzünk néhány tipikus pozíciót:

Service Delivery Manager: Általában nem ún. line manageri pozíció. Nagyon közel áll a projektmenedzser pozícióhoz. Általában akkor nevezik így a pozíciót, hogyha sokkal inkább az informatikai szolgáltatásokhoz (IS, szoftverek, megoldások) van köze a pozíciónak, mint inkább az ún. infrastruktúra jellegű projektekhez (hardver, hálózat, stb.). A szakember feladata, hogy végigmenedzselje a projektet ugyanúgy, mint egy projektmenedzser, de aktívan részt is vegyen a feladat ellátásában. Felel a projektjeiért, megtalálja a megfelelő erőforrásokat ahhoz, hogy sikeres legyen a projekt, jelentéseket készít, problémákat old meg. Általában olyan szenior pozíció, aki ügyfélkapcsolatot is ellát, tehát magasabb szintű kommunikációs készsége van mind írásban, mind szóban. Lényegében kiszolgálja az ügyfelet. Szokták még Service Manager, Professional Service Manager, Service Operations Manage, Project Delivery Manager vagy Delivery Manager pozíciónak is nevezeni.

Application Support Specialist / Manager: Ez a pozíció szintén nem ún. line manageri pozíció, de ezt a pozíciót a projektmenedzseri pozícióba se sorolnám. Ezek a szakemberek általában egy adott informatikai termék vagy informatikai szolgáltatás menedzselését, főleg technikai menedzselését végzik. Ez azt jelenti, hogy a cégek ügyfelei használják a termékeiket és/vagy szolgáltatásaikat és azzal kapcsolatban amennyiben probléma merül fel (support vagy technikai) akkor a kolléga megfelelő szaktudás birtokában megoldja azt. Általában egy adott termékhez több application specialist is tartozik, tartozhat. Szokták még Appalications Specialist, Technical Support Analyst, Applications Systems Analyst vagy Application Support pozíciónak is nevezeni.

Product Manager: A product manager sem munkahelyi vezető, de hasonlóan az application support specialist pozícióhoz ő is egy termékért felelős általában csak (bizonyos esetekben termékekért). De inkább a termék fejlesztése, piacra vitele, értékesítése, menedzselése a feladata annak érdekében, hogy a termék minél sikeresebb életutat fusson be. Egy terméknek általában egy termékmenedzsere van. Product manager-re akkor van szükség, amikor a termék már lehet, hogy be van vezetve, de még hatalmas piaci potenciál van benne, és a fejlesztése, marketingje nagyon fontos. Vagy még be sincs vezetve a piacra, csak a fejlesztése zajlik. Kicsit vegyíti az értékesítő és projektmenedzser pozícióját.

Key Account Manager: A key account manager nem könyvelési szakember, ahogy azt már valakitől egyszer hallottam, hanem a kulcs ügyfelek pátyolgatása a dolga. Nem a termék van a fókuszban, hanem az ügyfél. A vállalat ügyfelei közül tartozik hozzá néhány és az ügyfél minden problémáját meg kell tudni oldania, ami a cég termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatos. Nem közvetlenül ő oldja meg a problémát, de mindig tud valakit, aki majd megoldja. Hozzá futnak be először a problémás ügyek és ezek után az ő felelőssége, hogy az ügyfél megfelelő időben ki legyen szolgálva, akár akkor is ha új terméket akar vásárolni, vagy éppen valamivel éppen elégedetlen. Szokták még Customer Service Managernek is nevezni.

IT Manager: Ő már egy igazi munkahelyi vezető, azaz ún. line manager. A klasszikus IT manager inkább infrastruktúra szemléletű, a hálózatok, hardverek nagy szakértője. Az üzleti alapú informatika kevésbé az ő asztala. Viszont az ilyen típusú IT vezetőknek (CIO) szembe kell nézni azokkal a tényekkel, hogy a modern üzleti életben az informatika és az üzlet kéz a kézben jár, ezért a klasszikus IT managerek ideje már lejárt. A cégek az olyan IT vezetőket keresik, akik értik az üzletet és erre hatékony IT/IS megoldásokat tudnak adni.

business-people.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://erp-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr305778514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása