Egy korábbi cikkemben már említettem, hogy egy jó rendszerbevezetés alapja - legyen az ERP vagy CRM - egy megfelelő Bevezetés Módszertan (BPR). Fontos, hogy ilyen módszertannal ne csak a bevezető cég rendelkezzen, hanem a vállalkozás is, akinél az új rendszer kerül bevezetésre. Erről szólt a korábbi cikk.
A mai blogbejegyzés arról szól, hogy hogyan is épüljön fel egy informatikai vállalkozás Projekt Bevezetés Módszertana. A lent közölt képzelt vázlat egy lehetséges tartalomjegyzéke lehetne egy ilyen módszertannak. Térjünk is a lényegre:
BEVEZETÉS: A módszertanunk készítésénél fontos, hogy ne ugorjunk egyből a közepébe, mint ókori írók, akik immedias res kezdéssel indították műveiket. Mi adjunk egy keretet a dolognak, írjuk le, hogy mi a célja a bevezetés módszertannak, kinek szól, miért készül, stb. Ne felejtsük el, hogy azért fektetjük le ezeket írásban, hogyha egy új munkatársnak kell bevezetnie a rendszert, akkor a módszertan segítségével ő is sikeres bevezetést tudjon véghez vinni. Nem magunknak írjuk a módszertant, hanem azoknak, akik majd a rendszert be fogják vezetni.
MÓDSZERTAN: Ezután már jöhet maga a módszertan, amit a következő vázra fűzhetünk fel.
I. Projektterv
a. Szerepkörök: Határozzuk meg azon személyek körét, akik részt fognak venni a bevezetésben (tanácsadó, projekt bevezető, rendszerintegrátor, stb.). Nem nevesíteni akarjuk ezeket a személyeket, hanem meghatározni azon szerepköröket, akik majd részt vesznek egy új rendszer bevezetésében, és leírjuk az egyes szerepkörök feladatait.
b. Személyes találkozás: A projektvezető tegyen személyes látogatást a vállalkozásnál, ahol az új rendszer be kell vezetni. Kérdezzen, kérdezzen és jegyzeteljen.
c. Folyamatelemzés: A projektvezető tapasztalatai alapján a bevezetést végző csapat elemezze a feladatokat, és hozzon meg döntéseket. Ki, mikor, mit fog csinálni. Van-e szükség további információkra, stb.
d. Központi bemutató, oktatás: A kapott információk alapján mutassuk be újra a rendszert a vállalkozásnak (döntéshozóknak, munkatársaknak). Azért írom, hogy újra, mivel az értékesítési folyamat során bizonyára több bemutatón is túl vagyunk már.
e. Felhasználónkénti oktatások meghatározása: Az eddigi információk alapján hozzunk következtetéseket, hogy a vállalkozásnál ki mivel foglalkozik. Ez alapján meg tudjuk határozni, hogy kinek milyen szintű oktatásra van szüksége.
f. Igényfelmérés: Ez a legrészletesebb folyamat. Egy teljes igényfelmérésre van szükség a vállalkozásnál. Szükség van arra, hogy pontosan mit, hogyan kell majd beállítani. Mik a működési alapelvek. Szükség van-e fejlesztésre. Határozzuk meg, hogy a szükséges fejlesztések benne vannak-e a bevezetésben, vagy külön megegyezés alapját képezik, így el tudjuk kerülni a későbbi egymásra mutogatást.
Ne felejtsük, hogy minden egyes ponthoz akár több mellékletet is csatolni kell. A Projektterv rész tele van mellékletekkel, amiket tölteni kell. Nem csak szöveges elemzéseket tartalmaz.
II. Szerver paraméterezés
a. Szerver beszerzés: Szerezzünk be egy szervert, amire a rendszert telepíteni fogjuk. Természetesen ezt csak akkor ha szükség van szerverre. Ha egy egyszerű kliens programról van szó, akkor ez a lépés elhagyható.
b. Szerver telepítés (rendszerintegráció): A rendszerintegrációs csapat telepítse a szervert.
c. Szerver paraméterezés (tanácsadás): Az igényfelmérés alapján a tanácsadó csapat paraméterezze elő a rendszert.
III. Telepítés
a. Kliensek telepítése: Már az ügyfélnél vagyunk helyszínen. Kliensek telepítése a helyszínen.
b. Helyszíni finomhangolás: Az igényfelmérés alapján kiegészítő paraméterezés. Finomhangolás.
c. Adatmigráció: Adatok átemelése korábbi rendszerből - ha szükséges.
IV. Oktatások
a. Teszt üzemi oktatás: A helyszínen oktatunk teszt üzemben.
b. Éles üzemi oktatás: A helyszínen oktatunk éles üzemben.
V. Telepítés befejezése, zárása
a. Igényfelmérés II.: Az oktatások során történik a további igényfelmérés, amikor az ügyfél már valóban - pontosan - el tudja mondani mit is akar. Ezeket folyamatosan tudjuk beállítani.
b. Jelentés készítés: Záró akkord, jelentés készítés.
VI. Támogatás
a. Utólátogatás: A bevezetés után szükséges néhány utólátogatás.
b. Fejlesztések szállítása: A felmerült fejlesztések leszállítása.
c. Folyamatos oktatás, képzés: A szerződésben foglaltak szerint oktatás és képzés.
Remélem hasznos volt a mai bejegyzés is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.