Az EDI (Electronic data interchange) egy olyan zárt rendszer, amelyen keresztül a partnerek között teljes mértékben elektronikus módon történik az adatok küldése és fogadása. Az adatok nem csak számlákra, de rendelésekre, szállítólevelekre és egyéb - a két partner között létrejött - tranzakcióra is vonatkozhatnak. EDI rendszert általában nagy cégek használnak, akik már jóval az elektronikus számla tömeges elterjedése előtt szerették volna a papíros bizonylatok utaztatását elkerülni, ezáltal is hatékonyabbá tenni a működésüket. Az EDI egy interfész valójában, bármelyik számlázó vagy ERP rendszerhez kialakítható. A gyakorlatban a hazai KKV szektorban nem elterjedt, kivéve bizonyos iparágakban ahol nagy vállalatok beszállítóiként működnek a helyi vállalkozások és a nagyvállalatok elvárják az elektronikus adatszolgáltatást.
Ezzel szemben az e-számla pusztán a számlák elektronikus továbbítására és fogadására alkalmas. Fontos, hogyha egy elkészített papíros alapú számlát szkennelés után e-mailen küldünk el, az attól még nem elektronikus számla és továbbra is a papíros 1-es példány jelenti magát a számlát. Az elektronikus számlát hitelesítéssel kell ellátni (elektronikus aláírással), ettől lesz a számla e-számla. Az elektronikus számla a vevőhöz .PDF valamint .XML formában jut el. Az e-számla kiállításának módját több jogszabály is szabályozza (áfa, számviteli).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pulykakakas · http://www.pulykakakas.hu/b/ 2013.04.23. 17:25:30
Én úgy hallottam, az e-számlára idéntől már nem kell hitelesítő aláírás és időbélyeg sem. Ez igaz?
Giller Tamás 2013.04.23. 20:07:05
Az e-számla hitelesítés változásról még nem tudok, de elképzelhető, utána nézek.
Dr. Gumby · http://biri.blog.hu/ 2013.04.24. 10:26:54
Dr. Gumby · http://biri.blog.hu/ 2013.04.29. 18:24:29
Miután van egy NAV állásfoglalásunk, hogy az általunk kiállított számlát csak a saját aláírásunkkal láthatjuk el, és van egy NAV állásfoglalásunk, hogy az általunk kiállított számlát más is elláthatja az aláírásával....
Miután a NAV ellenőrzéskor kinyomtatva kéri az eszámlát...
Miután nem jött meg a számla a freemail-es címükre (a freemail miatt), és nem fogadják el ugyanazt az állományt másolatként, mert nincs rajta, hogy másolat, és nem akkor állítjuk elő (mikor már a papír alapú számlán sem kötelező, ha nem számozzuk a példányokat)...
Miután bármilyen kérdésünkre paragrafusokat szajkóznak, és nem értelmes válaszokat...
és miután folyamatosan azt mondják, hogy szavatolni kell a hitelességét és azt, hogy nem lehet megváltoztatni, mikor mindenki tudja, hogy a megfelelő eszközökkel és idővel bármi megváltoztatható az informatikában...
nem hiszem, hogy ez jó ötlet lenne.
A cél természetesen érthető, és szép is: "felesleges" kötelességek minimalizálása. De az biztos, hogy már most le vannak maradva 20 évvel, és ez csak romlani fog.
Ahogy eddig, ezután is meg fognak büntetni, bármi alapján. :-)